Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe spreek je "de Faeröer-eilanden" uit?

Ik vraag al heel mijn leven af hoe je dit uitspreekt en nu wil ik toch eens weten wat de juiste uitspraak van de Faeröer-eilanden is.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Taal
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
de schapeneilanden: faer = schaap, ö/ø(ya) = eiland(en) Zo zou het noorse 'Utøya' vertaald kunnen worden met 'Buitenoog' (vergelijk ook SchiermonnikOOG = Schiermonnikeiland)

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Klemtoon op 1e lettergreep.
Fae met de 'e' van 'pet'
roer met de 'u' van 'put'
'der' met de 'e' van 'de'

Toegevoegd na 2 minuten:
"Der" kun je vergeten. Dat is de aanduiding van een persoon die daarvandaan komt.
Dat is een Faeroerder (met een schuine streep door de 'o')
(Lees meer...)
Computoon
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja, maar wel beide lettergrepen langer dan de e in pet en de u in put
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Waarom staan er dan twee puntjes op de o? Spreek je het dan niet uit als "eu"?
Computoon
8 jaar geleden
Volgens mij is de "lange eu" van "deur" qua uitspraak vrijwel gelijk aan de verlengde "u" van "put".
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat ligt aan de letters die ermee gecombineerd worden. Vergelijk het maar met deur, dan wordt de Europese ook uitgesproken als lange u en niet als er zoals in keuken.

Andere antwoorden (1)

fareur of vareur
(Lees meer...)
8 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image