Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is de term die bij deze manipulatieve verwoording hoort?

Je hebt wel eens mensen die een verhaal houden en daar bepaalde termen bij gebruiken. Deze termen gebruiken ze echter op een verkeerde manier, bewust of onbewust. Bijvoorbeeld dat ze er een eigen betekenis aan geven en vervolgens op basis van dat idee een heel eigen verhaal gaan houden. Het is bijna onmogelijk erop te reageren, omdat zij zelf bepalen wat die woorden betekenen.

Ik meen dat het iets als 'evoqualisme' is maar kan het nergens terugvinden. Iemand die weet welke term ik mogelijk bedoel?

Toegevoegd na 46 minuten:
Voor alle duidelijkheid, met dat mensen onbewust een term gebruiken bedoel ik niet iets in de zin van een stoornis, maar meer een gemakkelijke, opportunistische kort door de bocht onwetendheid waarbij ze er maar vanuit gaan dat iets betekent wat zij willen dat het betekent omdat het makkelijker is het verhaal naar hun idee rond te krijgen. Denk aan het idee dat iemand altijd denkt debatten te winnen omdat de enige norm voor juistheid hún mening is, of een verhaal over de Islam waarbij het idee dat de Islam een politieke, kwaadaardige ideologie een gegeven is.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Taal
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

De term die je lijkt te zoeken is equivocatie.
Dat is wel iets specifieker dan de beschrijving die je geeft, het is namelijk het gebruik van een andere bestaande betekenis van een woord, om zo het argument te veranderen.
Voor het gebruiken van privédefinities, dus je geheel eigen betekenis aan een woord hangen, is geen specifieke extra term voor zover ik weet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat heet confabulatie.
Amadea
9 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing