Wat is de term die bij deze manipulatieve verwoording hoort?
Je hebt wel eens mensen die een verhaal houden en daar bepaalde termen bij gebruiken. Deze termen gebruiken ze echter op een verkeerde manier, bewust of onbewust. Bijvoorbeeld dat ze er een eigen betekenis aan geven en vervolgens op basis van dat idee een heel eigen verhaal gaan houden. Het is bijna onmogelijk erop te reageren, omdat zij zelf bepalen wat die woorden betekenen.
Ik meen dat het iets als 'evoqualisme' is maar kan het nergens terugvinden. Iemand die weet welke term ik mogelijk bedoel?
Toegevoegd na 46 minuten:
Voor alle duidelijkheid, met dat mensen onbewust een term gebruiken bedoel ik niet iets in de zin van een stoornis, maar meer een gemakkelijke, opportunistische kort door de bocht onwetendheid waarbij ze er maar vanuit gaan dat iets betekent wat zij willen dat het betekent omdat het makkelijker is het verhaal naar hun idee rond te krijgen. Denk aan het idee dat iemand altijd denkt debatten te winnen omdat de enige norm voor juistheid hún mening is, of een verhaal over de Islam waarbij het idee dat de Islam een politieke, kwaadaardige ideologie een gegeven is.
1. Van Dale: persoonlijke opvatting ter verklaring van zekere gebeurtenissen. Mijn theorie is dat
2. Wetenschappelijke theorie, zoals de relativiteitstheorie, zwaartekrachttheorie, atoomtheorie en evolutietheorie. Een wetenschappelijke theorie is een logisch coherent systeem, dat gebeurtenissen kan voorspelen. Dit systeem is getest met experimenten en observatie. In de wetenschap heeft een wetenschappelijke theorie een hoge graad van waarschijnlijkheid, in tegenstelling met een persoonlijke mening.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.