Waarom noemen wij een sinaasappel niet "oranje" ?
In de meeste talen zit er in het woord voor sinaasappel het woord "oranje". In het Nederlands niet. Hoe is dat gekomen, historisch gezien?
13.2K
13.2K keer bekeken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een sinaasappel noem je alleen oranje als deze rijp is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom vinden zoveel mensen dit een goeie vraag?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat het een enorm goede vraag is als je erover na gaat denken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Snap ik ook niet Cindy, misschien omdat het AM is.
Want typ sinaasappel in google en je hebt het antwoord.....
Want typ sinaasappel in google en je hebt het antwoord.....
AWM
14 jaar geleden
Het ging mij erom waarom juist in de Nederlandse taal voor een afwijkend woord is gekozen, Momo. Kon je daar de uitkomst makkelijk van vinden? Lijkt me sterk...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar hoe heette die kleur dan voor die tijd?!? ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik neem aan dat we de kleur nog niet kenden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En dan zul je misschien zeggen, maar wortels dan? Maar wortels waren ook niet altijd oranje.
Klein citaat van Wikipedia:
De huidige oranje wortel is het resultaat van kruisingen, waarschijnlijk werden de eerste oranje wortels geteeld in Nederland in de 17e eeuw[1]. De oranje wortel werd pas in de 17e eeuw verspreid over de rest van Europa. Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Wortel_%28groente%29
De huidige oranje wortel is het resultaat van kruisingen, waarschijnlijk werden de eerste oranje wortels geteeld in Nederland in de 17e eeuw[1]. De oranje wortel werd pas in de 17e eeuw verspreid over de rest van Europa. Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Wortel_%28groente%29
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mogelijk ook nog interessant, op: http://nl.wikipedia.org/wiki/Oranje_%28kleur%29 staat het volgende te lezen:
Het woord oranje is afkomstig van het Perzische narang (het Spaanse naranja), dat sinaasappel betekent. Ook in veel andere talen (Engels, Frans, Spaans) wordt hetzelfde woord gebruikt voor 'oranje' en 'sinaasappel'.
De Franse stad Orange was ooit een centrum van sinaasappelhandel en dankt hier zijn naam aan. Het Nederlandse koningshuis dankt zijn naam aan die stad, dus eigenlijk aan de sinaasappel. Het is dus een woordspeling dat het koningshuis met de kleur oranje wordt gesymboliseerd.
Maar zo mogelijk nog belangrijker om te weten, van dezelfde link:
De kleur oranje komt vrij weinig in de natuur voor en kent dan ook niet zo veel symboliek als de meeste andere kleuren. Een uitzondering is dat het symbool staat voor het Nederlandse koningshuis. Het oranje staat in Nederland voor alle nationale sportteams en pars pro toto veelal voor geheel Nederland. Ook op Koninginnedag wordt veel oranje gedragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze zijn niet altijd oranje, behalve als ze rijp zijn.
Zelfde met bananen. Groen/geel.
Daar komt ook de uitspraak vandaan: Het is me....
Zelfde met bananen. Groen/geel.
Daar komt ook de uitspraak vandaan: Het is me....
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.