Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

klopt deze zin: ik heb hem een gebroken neus geslagen.? ik vind deze zin beter klinken namelijk: ik heb zijn neus gebroken.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Taal
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

Dit kan binnen de Nederlandse taal. Tevens geef je meteen aan hoe de neus gebroken is. Alleen de vraag dan nog waarmee je slagen hebt kan nog komen.
9 jaar geleden
'Ik heb hem een gebroken neus geslagen' of 'ik heb hem een gebroken neus bezorgd' kan je gewoon zeggen...het is goed Nederlands. 'Ik heb zijn neus gebroken' is niet zo specifiek, want hoe heb je dat dan gedaan? Heb je er bewust in geknepen en gedraaid totdat hij brak? Heb je er een kei op gegooid? Ik bedoel maar....er duiken dan allerlei vragen en scenario's op bij deze mededeling.

Wil je het onschuldiger laten klinken dan kan je er ook voor kiezen dat je hem per ongeluk zijn neus hebt gebroken terwijl je sloeg. Het was niet de bedoeling maar de slag was wellicht harder dan je dacht. Je kunt natuurlijk ook zeggen 'ik heb per ongeluk zijn neus gebroken'. Hoe dat gebeurde laat je in het midden. Daar kan iedereen zelf een oorzaak bij bedenken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"Ik heb zijn neus gebroken" is prima, maar daarvoor zou je nog iets moeten/kunnen zeggen als "Wij hebben gevochten en .. ik heb zijn neus gebroken."
Of "Wij kregen ruzie en .. ik heb zijn neus gebroken."
Of "Hij vloog me aan en .. ik heb zijn neus gebroken."

Alleen maar "Ik heb zijn neus gebroken." is grammaticaal juist, maar in de praktijk mis ik iets.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing