Waarom schrijf je: Op de Veluwe? En niet in de Veluwe?
Je schrijft: In de achterhoek, In Twente, In de Betuwe. Maar op de Veluwe. Net als op Urk. (maar dat was een eiland).
Dat kun je van eilanden ook zeggen. Op Wieringen – en in de Wieringermeer. Anderzijds zeg je weer wel: in de Ardennen, en in de Alpen ...
Hannibal trok wel óver de Alpen. Maar je bent in het Gooi, terwijl dat ook wat hoger ligt.
In Amsterdam heb je bijvoorbeeld iets dergelijks, maar dan met een merkwaardig verschil in klemtoon bij de uitspraak van twee aangrenzende straten.
De MEEUWENlaan heeft als zijweg de HaviksLAAN.
De HERCULESstraat is een zijstraat van de StadionWEG.
Bij Koninginneweg op INNE...Kwestie van een persoonlijk taalgevoel denkt ik. Als laatste: Hortensialaan op ten.
In die buurt heb je ook de Olympiaweg met haaks erop het bekendere OlympiaPLEIN, en de Minervalaan bij het Minervaplein – waarvan ik de klemtoon dan weer niet zeker weet. Maar bij de HaviksLAAN zie ik géén gelijknamig plein, al ligt hij wel aansluitend aan de HagedoornWEG en het HagedoornPLEIN ...
En bij de Herculesstraat klopt het weer, want daar is geen gelijknamig plein. OsdorpPLEIN, OsdorperBAN.
Het gaat er niet om waar júllie de klemtoon leggen, maar waar de mensen die er van oudsher wónen hem leggen.
Dat was de Betuwe trouwens ook, Isla Batava, het Bataafs Eiland.
Dus het moet eigenlijk ook "op de Betuwe" zijn.
Wellicht is het nu echter "in de Betuwe" omdat de oeroude Isla Batava zich vanaf de splitsing van de Rijn en de Waal helemaal tot aan de Zuid-Hollandse kust uitstrekte, terwijl nu slechts het Gelderse gedeelte nog ermee wordt aangeduid.
Het laatste echte stukje eiland van de Betuwe, het Gelders Eiland, werd de gemeente Rijnwaarden en fuseerde daarna met Zevenaar "in de Liemers", dus niet "op de Betuwe" meer, maar wel nog "waoter en wiend", hoop ik tenminste!!!
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.