Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het woord voor waarvoor in het engels verdwenen? En waardoor komt dat?

Als ik waarvoor in het engels vertaal neig ik dat te doen met why. Maar vroeger in Shakespears tijd gebruikte men wherefor of zoiets. Gebruikt men dat woord nog in engeland? Zo nee, waarom zou juist een onderscheidender woord verdwenen zijn?

9 jaar geleden
in: Taal
1.9K
Amadea
9 jaar geleden
Wat zou 'waarvoor' volgens jou dan betekenen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
https://en.wiktionary.org/wiki/wherefore

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Omdat het Engels een oude maar zeer levende taal is, die door ontzettend veel mensen gesproken wordt en zich dus voortdurend ontwikkelt / verandert. Naarmate een taal zich langer ontwikkelt en vooral in veel verschillende richtingen, heeft deze de neiging te versimpelen.
Zo verdwenen bijvoorbeeld uit het Engels ook de lidwoorden, en verschillende persoonsvormen (zoals het onderscheid jij/u). Maar ook minder gebruikte en meer specifieke woorden delven soms ineens het onderspit - overigens niet zelden doordat er aan de andere kant voortdurend nieuwe woorden aan worden toegevoegd. Dat maakt heel oude teksten vaak ook zo moeilijk te lezen. Maar het woord "wherefore" is nog recent / bekend genoeg om door vrijwel alle hedendaagse engelstaligen (vooral Britten) prima begrepen te worden. Hooguit klinkt het wat ouderwets.

Levende talen veranderen nu eenmaal voortdurend, hoeveel puristen daar ook tegen trachten te strijden, en woorden die hun specifieke nuance niet meer nodig hebben - of nog maar heel zelden - en steeds minder worden gebruikt, neigen vroeg of laat te verdwijnen. Ook in het Nederlands nemen we die "versimpeling" waar. En kijk er niet raar van op -al maken wij die nu leven dat wellicht niet meer mee - als ook in het het Nederlands cruciale woorden (zoals lidwoorden) gaan verdwijnen. Onze naamvallen zijn we al zo goed als kwijt.

(Bron : een heel oud nummer van 'Onze Taal' dat ik zo niet paraat heb ; ergens uit 2000-2005)

Toegevoegd na 4 minuten:
Overigens is het woord nog niet helemaal uitgestorven, hoor, maar in moderne teksten zul je het niet meer heel veel tegenkomen, ten gunste van het gebruikelijker "why" of het meer volledige "For what reason".
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee, waarvoor is in het Engels niet weg.
What for/why bijvoorbeeld gebruikt in: ...geleid, waarvoor mijn dank.
where for bijvoorbeeld gebruikt in: ...ieder geval boten, waarvoor eigenaars een...
why bijvoorbeeld gebruikt in: ...waarvoor goede redenen bestaan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding