Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waar komt het woord peermentor vandaan?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Taal
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Peer betekent compagnon of maat. Het is dus iemand die naast je eigen mentor ook meekijkt naar jouw prestaties.
Vergelijk het met "peer review", een vakbroeder die hetzelfde ook nog eens een keer beoordeelt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een "peer" is een Engels woord dat verwijst naar iemand uit je directe omgeving die zich in de zelfde categorie bevind als jij , min of meer vergelijkbaar is met jou. Denk bijvoorbeeld aan klas/schoolgenoten, vrienden, leeftijdsgenoten, mensen uit dezelfde sociale klasse of inkomensgroep, collega's, mensen met het zelfde beroep, etc.

Een peermentor is dus iemand die eigenlijk in dezelfde groep valt als jij, die niet "je meerdere" is, maar die je door meer kennis en ervaring op dat precieze gebied waarop jij bijvoorbeeld nog vrij nieuw bent, kan helpen je eigen niveau te verbeteren. Dat kan een collega zijn, of een medeleerling. Voorbeelden zijn bijvoorbeeld een tweede/derdejaars die een brugklasser kan begeleiden. Of een oudere collega die de nieuwe collega de fijne kneepjes van het vak en het reilen en zeilen binnen het bedrijf kan bijbrengen.

Wij hebben in het Nederlands eigenlijk niet echt een goed woord voor "peer" dat de lading volledig dekt. Dit lijkt me een leuke voor de woordenwedstrijd van Onze Taal ;-)
"Gelijken" of "gelijkwaardigen" dekt net niet helemaal de lading.

Toegevoegd na 3 minuten:
Sorry, ik lees het nog een keer door en zie dat "uit je directe omgeving" hier niet helemaal in de juiste context is blijven staan door teveel geknutsel met de tekst ;-)
In sommige gevallen kan een "peer" natuurlijk prima aan de andere kant van de wereld zitten. Ik bedoel "omgeving" hier dus overdrachtelijker dan alleen maar "in je buurt".
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing