Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waar komt het woord peermentor vandaan?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Taal
2.4K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zie twee voor mij zeer verrassende, creatieve interpretaties in de antwoorden ; dat maakt het voor mij een onverwacht goeie vraag ! +
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ah jammer, er is er eentje verwijderd. Door gebruiker, ongetwijfeld.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ging het over fruit?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Peer betekent compagnon of maat. Het is dus iemand die naast je eigen mentor ook meekijkt naar jouw prestaties.
Vergelijk het met "peer review", een vakbroeder die hetzelfde ook nog eens een keer beoordeelt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
gvrox
9 jaar geleden
Waarom "naast je eigen mentor" ?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@gvrox, een PeerMentor is een student binnen een college die aan een medestudent wordt gekoppeld en deze begeleidt bij studieonderdelen waarbij de student (mentee) moeite heeft en daardoor achterstand oploopt.
Een PeerMentor kan een mentor niet vervangen., aangezien een mentor een leerkracht is die leerlingen die daaraan behoefte hebben, op een breed gebied dient te adviseren en te begeleiden.
gvrox
9 jaar geleden
Ja, maar ook als je geen mentor hebt kun je een peer mentor hebben. WasMaes lijkt te bedoelen dat de peer mentor de "peer" van de mentor is, en dat is dus niet het geval. De peer is juist de andere student.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wasmaes formuleert het inderdaad een beetje ongelukkig.
Een PeerMentor kan een vakbroeder zijn, dus een student die een andere student (mentee) begeleidt. Dat kan zijn om de prestaties van de student waaraan de PeerMentor is gekoppeld te helpen te verbeteren. (Pff ook een beetje kromme zin :))
Als Wasmaes onderstaande site bij zijn bron zet is zijn antwoord helemaal duidelijk en compleet.
http://www.deltion.nl/mentoring/peermentor
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je 'mentored' de 'peer', je 'peert' niet de 'mentor'. Beetje ongelukkige omschrijving misschien zo onvertaald, maar volgens mij sla je de plank nét mis. Peer is niet zozeer een maat of compagnon in de zin van mede-uitoefenaar van een taak of vak, maar een 'gelijke' op alle mogelijke facetten en niveaus van het leven. Het gaat dus niet om iemand die naast 'de' (hoofd?) mentor iemand begeleid, maar iemand die een gelijkwáárdige begeleid, zonder dat hij of zij een hogere functie heeft ; hooguit meer ervaring. Niet de (echte ? andere ? ) mentor is de 'peer', maar degene over wie je de zorg krijgt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik weet zeker dat ik dat plank niet nét mis sla.
Degene die begeleidt wordt is de mentee.
De zorggever is de PeerMentor. Peer mentoring gaat om een interpersoonlijke relatie tussen twee jongeren van verschillende leeftijden, waarin het doel van de oudste is de ontwikkeling van de jongere student te steunen en te bevorderen.
https://en.wikipedia.org/wiki/Peer_mentoring
Een "peer" is een Engels woord dat verwijst naar iemand uit je directe omgeving die zich in de zelfde categorie bevind als jij , min of meer vergelijkbaar is met jou. Denk bijvoorbeeld aan klas/schoolgenoten, vrienden, leeftijdsgenoten, mensen uit dezelfde sociale klasse of inkomensgroep, collega's, mensen met het zelfde beroep, etc.

Een peermentor is dus iemand die eigenlijk in dezelfde groep valt als jij, die niet "je meerdere" is, maar die je door meer kennis en ervaring op dat precieze gebied waarop jij bijvoorbeeld nog vrij nieuw bent, kan helpen je eigen niveau te verbeteren. Dat kan een collega zijn, of een medeleerling. Voorbeelden zijn bijvoorbeeld een tweede/derdejaars die een brugklasser kan begeleiden. Of een oudere collega die de nieuwe collega de fijne kneepjes van het vak en het reilen en zeilen binnen het bedrijf kan bijbrengen.

Wij hebben in het Nederlands eigenlijk niet echt een goed woord voor "peer" dat de lading volledig dekt. Dit lijkt me een leuke voor de woordenwedstrijd van Onze Taal ;-)
"Gelijken" of "gelijkwaardigen" dekt net niet helemaal de lading.

Toegevoegd na 3 minuten:
Sorry, ik lees het nog een keer door en zie dat "uit je directe omgeving" hier niet helemaal in de juiste context is blijven staan door teveel geknutsel met de tekst ;-)
In sommige gevallen kan een "peer" natuurlijk prima aan de andere kant van de wereld zitten. Ik bedoel "omgeving" hier dus overdrachtelijker dan alleen maar "in je buurt".
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ Goede vertaling van de betekenis PeerMentor. (Niet te verwarren met een mentor, want een mentor is op een school een leerkracht).
Peer mentoring is een vorm van mentorschap die meestal plaatsvindt tussen een persoon die een specifieke ervaring (peer mentor) heeft opgedaan en een persoon voor wie die ervaring nieuw is (peer mentee). Een voorbeeld is een ervaren student (PeerMentor) die een nieuwe student (PeerMentee) helpt en begeleidt bij een specifiek studieonderwerp of wegwijs maakt op een nieuwe school.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
https://en.wikipedia.org/wiki/Peer_mentoring
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Toen ik in 1963 mijn studie aan de TU in Delft begon, bestond dit fenomeen ook al, en wie nu peer-mentor schijnt te moeten heten, was toen "patroon" of kortweg "pa".
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@ruiter46,
En kinderen worden Kids
Hetzelfde gebeurde met het Frans in de 19de eeuw. Het verschil is dat mode nu niet meer door de adel of de elite wordt bepaald maar onder invloed van de massamedia door alle lagen van de bevolking.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding