Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Nieuwe media of nieuwemedia: samengesteld woord of niet?

Op dit moment ben ik bezig met een scriptie over nieuwemediakunst (nieuwe mediakunst?). Als ik de spellingsregels mag geloven dan is nieuwemediakunst de correcte manier om uitdrukking te geven aan deze term. Echter wordt dit woord door Google bijvoorbeeld direct "verbeterd" in nieuwe mediakunst. Ook wordt in de zoekresultaten van Google meestal de term nieuwe mediakunst gebruikt, i.p.v. nieuwemediakunst. Welke vorm kan ik het beste gebruiken in mijn scriptie??

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Taal
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Het is geen samengesteld woord, dus is 'nieuwe' een bijvoegelijk naamwoord dat iets zegt over de mediakunst.
Je kunt namelijk ook andere bijv. nmw. ervoor zetten zoals bijv. 'oude'-, 'hedendaagse'- 'experimentele'-,'algemene'- enz...
Het is dus 'nieuwe mediakunst''.

Hoe kan je nu zien of het een samengesteld woord, dus aan elkaar geschreven moet worden? Lastig om aan te geven maar algemeen kan je stellen dat er slechts één klemtoon gesproken wordt bij samengestelde woorden. Die klemtoon valt op het eerste geeelt dus bijv. 'vóetbalverslaggever', 'réiskoffer' enz. Probeer maar....'niéuwemediakunst' ...klinkt niet echt als een geheel toch? Je bent eerder geneigd om te zeggen 'nieuwe médiakunst'.

Toegevoegd na 1 minuut:
Geeelt moet 'gedeelte' zijn, typefoutje ;-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Taaladvies.net heeft hier duidelijk item over.
http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/356/grotestedenbeleid_grotestedenbeleid/

Je kunt ervan uitgaan dat 'nieuwemediakunst' het beste is, nl. het heeft (inderdaad) de betekenis van 'de kunst van de nieuwe media'. Terwijl een streepje niet nodig is, want:
1. er is geen sprake van klinkerbotsing;
2. er is ook geen onduidelijkheid over de betekenis van het woord (zoals in genoemde bron bij 'basiswoordenboek' wel het geval is).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing