Waarom hebben we het over bv. een lange en korte 'a' terwijl dit twee verschillende klanken lijken te zijn?
Naar aanleiding van deze vraag over hoe je 'apart' uitspreekt:
http://www.goeievraag.nl/overig/vraag/562618/apart
Ik ervaar de eerste lettergreep als 'aa', terwijl ik hem eigenlijk maar heel kort uitspreek, zeker niet langgerekter dan wanneer mijn uitspraak "appart" zou zijn.
Omgekeerd lijkt het goed mogelijk om een korte 'a' klank langgerekt uit te spreken (dus bv. zo iets als een loopcommando: "pàààààs op de plaats!!!" ).
Kortom, dit lijken twee duidelijk verschillende klanken. Gevoelsmatig trek ik mijn mond wijder open bij de 'aa' dan bij de 'a' maar is de klank niet langgerekter. Waarom hebben we het dan toch over 'korte' en 'lange' a, als het blijkbaar niet per definitie met de langgerektheid ervan te maken heeft ?
Hetzelfde voor andere klanken zoals u en uu, etc.
Of ga ik hier uit van een foutieve aanname en is de aa ècht langgerekter dan de 'a' en ervaar ik dat om een of andere reden niet zo?
Toegevoegd na 17 minuten:
Ik zie nu dat mijn vraagstelling eigenlijk niet juist is. Natuurlijk zijn het twee verschillende klanken, anders zouden we ze niet onderscheiden.
Gelieve te vraag te lezen als: "Waarom verwijzen we naar het klankverschil tussen de 'a' en de 'aa' als korte vs. lange a-klank, terwijl het primaire verschil niet met de langgerektheid te maken lijkt te hebben?"
Toegevoegd na 25 minuten:
Of is het simpelweg omdat we 'aa' en 'a' SCHRIJVEN dat we het daarna ook lange en korte klanken zijn gaan noemen?