Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Nederlands: verbetert kwaliteit of neemt kwaliteit toe?

Ik ben bezig met mijn afstudeerscriptie, waarin ik dit tegenkom. Context: De kwaliteit van beslissingen verbetert/neemt toe naarmate de beslisser meer kennis en informatie heeft. (O'Reilly 1983)
Dit is misschien iets erg kleins, echter wil ik het graag goed hebben en ben ik ook erg benieuwd.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Taal
1.8K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Van kwaliteit kan je zeggen dat het beter wordt. Er wordt over het algemeen niet gesproken over weinig en meer kwaliteit. Als het gaat om meer, dan betreft dat de kwantiteit.
Kwaliteit is het geheel van eigenschappen en kenmerken van een object, de hoedanigheid. En die kan niet toenemen, maar wel verbeteren.
(Lees meer...)
Amadea
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als iemand iets verandert aan een voorstel, kun je zeggen dat door die verandering de aantrekkelijkheid om met het voorstel akkoord te gaan voor de andere partij is toegenomen. Dan zeg je niet dat die aantrekkelijkheid is verbeterd.
M.i. kun je dus niet zonder meer stellen dat een geheel van eigenschappen (in mijn voorbeeld: de aantrekkelijkheid) nooit kan toenemen. Met andere woorden: ik denk dat kwaliteit wel degelijk kan toenemen.
Amadea
9 jaar geleden
Jij geeft een foute definitie aan kwaliteit, Gesp. Het is onjuist om daaruit te concluderen dat mijn antwoord fout zou zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Amadea
Het minnetje dat bij je antwoord staat is NIET van mij!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat is er fout aan mijn definitie?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Waar geeft Gesp een definitie van kwaliteit? Waar zegt Gesp dat je antwoord fout is? Gesp redeneert je stelling door op een ander woord. En toont aan dat die stelling onjuist is. Dat is wat anders dan claimen dat daardoor ook je antwoord onjuist is. Die kan nog steeds kloppen (ondanks de foutieve stelling).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Misschien kan je nog een paar voorbeelden geven Amadea, want ik voel hem ook niet helemaal. In de praktijk zie je meer neemt af dan verslechtert (google met haakjes). Niet dat dat wat zegt.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding