Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Antwoorden (17)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
neringdoende
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kleine zelfstandige met enkele of geen personeelsleden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onder het begrip middenstander of detailhandelaar wordt verstaan iemand die rechtstreeks aan de consument verkoopt. Eerder was daar een diploma voor nodig: het zogenaamde middenstandsdiploma. Deze werd vereist voor het leiden van bedrijven die onder de Vestigingswet vielen. Het zijn in elk geval kleine zelfstandige ondernemers, die een eenmanszaak leiden. Om het onderscheid met grotere bedrijven of op grotere schaal opererende ondernemers te maken wordt de term dan ook vaak voorafgegaan door klein, zoals in kleine middenstander.
Het woord stamt nog uit de tijd dat de maatschappij in standen, oftewel sociale klassen was verdeeld. De middenstand was dan de burgerstand van zelfstandige ondernemers en ambachtslieden.
Andere woorden waarmee ongeveer hetzelfde wordt bedoeld: detaillist, kleinhandelaar, neringdoende.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eigenlijk is middenstander wel een goed woord voor middenstander.
(Lees meer...)
rose
14 jaar geleden
itsme
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bent me net voor. +1
Ik zou hem winkelier noemen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
itsme
14 jaar geleden
:-) ja ik was sneller omdat ik er niet een hele zin van maakte en het gewoon na 1 woordje al voldoende vond!
Middenstander is een prima woord, het zit "midden" tussen de groothandel en consument in.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
voor auto's....
ik gaf die min niet trouwens
itsme
14 jaar geleden
of voor drugs...
Met het begrip zelfstandig ondernemer kan men zowel een handelaar als een ambachtsman, als een vrij beroep of zelfs kunstenaar aanduiden. Een handelaar is iemand die daden van koophandel stelt (= kopen en verkopen met de bedoeling winst te maken) en dit doet in hoofdberoep of in bijberoep (om handelaar te kunnen zijn in bijberoep moet men minstens nog voor 50% ergens in dienstverband werken)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Handelaar.
Koopman.
Zelfstandige.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kruidenier, zelfstandige ondernemer, ondernemer, KMO, kleinhandelaar, winkeluitbater..
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het woord komt uit de standenmaatschappij. De middenstander was niet in loondienst, maar behoorde ook niet tot de notabelen. Tegenwoordiger spreekt men oiver de middenstand als we het over winkels en winkelbedrijven hebben. Het beste woord is dus winkelier.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Burger met bovenmodaal inkomen. Deze staat in het midden tussen minimum- en maximaal inkomen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ambulante handelaar
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
middenstander: bourgeois
middenstander: beroep
middenstander: eigenwerker
middenstander: Persoonsbenaming
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stopperspil zal wel niet helemaal goed zijn he?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding