Vraag over definitie vergelijken. Wat wordt er bedoeld met ''in verband met elkaar beschouwen''?
De Grote van Dale (2005) geeft de volgende definitie van het woord vergelijken: ''naast elkaar stellen, in verband met elkaar beschouwen om overeenstemming of verschil vast te stellen tussen de betrokken personen, zaken, toestanden, grootheden enz.: een vertaling met het origineel vergelijken (...) bij hem vergeleken is hij nog maar een kind (...)''
Wat wordt er bedoeld met ''in verband met elkaar beschouwen'''? Ik begrijp niet goed wat hiermee bedoeld wordt.
Beschouwen betekent in jouw genoemde context letten op, kijken naar, beoordelen.
Wil ik aantonen dat de persoon de dader kan zijn van de inbraak dan zoek ik naar de overeenkomsten van de kenmerken, bv zelfde maten van de voetafdruk van de verdachte.
Wil ik aantonen dat de persoon de dader niet hoeft te zijn, dan zoek ik naar de verschillen. Voetafdrukken zijn niet gelijk. Het vergelijken van "gevoelsperiodes" is niet te doen.
Stel je voelt je in de periode zonder medicatie prettiger dan in een voorgaande periode met medicatie. Hoe kun je weten dat het komt omdat je in de andere periode geen medicatie gebruikt?
Misschien scheen de zon tijdens de tweede periode of kwam er leuk bezoek.
Je kunt wel vergelijken of je gevoel verschillend is, maar je kunt niet de oorzaak bepalen omdat de omstandigheden van de periodes nooit exact gelijk zijn.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.