Waarom bezigen Nederlanders zo vaak verkleinwoorden ten opzichte van anderstaligen?
Een soortgelijke vraag is eerder gesteld.
http://www.goeievraag.nl/wetenschap/taal/vraag/202449/verkleinwoorden-ingeburgerd-nederlandse-taal
Hier werd een leuk en creatief antwoord op gegeven, maar deze gaf geen inzicht in het gebruik van verkleinwoorden in Nederland ten opzichte van andere landen en waarom daar zo'n groot verschil in zit.
uit --> een uitje (dagje uit)
tien --> een tientje (briefje van tien) Een briefje kan een kleine brief zijn, maar slaat meestal op biljet. Je zou het dus niet meer als verkleinwoord kunnen zien, maar als een eigen vorm.
Daar heb je volkomen gelijk in. Door een woord te vervoegen kan een eigennaam ontstaan. Maar afgezien daarvan worden er in Nederland alsnog erg veel verkleinwoorden gebruikt ten opzichte van andere landen.Konijntje, dekentje, boodschapjes, lampje, noem maar op. @Poet
Desalniettemin een prachtig filmpje. (kijk, daar ga ik al...) ;)
Het lijkt dat door gebruik van verkleinwoorden het onderwerp niet helemaal serieus genomen hoeft te worden.
Is dat niet eerder cynisch dan eufemistisch?
Anno 2015 ken ik weinig mensen die een exorbitante gouden handdruk vergoelijken. @Erna55
Die ervaring heb ik ook. Ik heb een relatie gehad met een studente uit Brazilië en zij was helemaal gek op verkleinwoorden; zeker wanneer deze ook nog een G-klank hadden, zoals vogeltje. :) Jouw allergie voor verkleinwoorden deel ik niet, maar ik kan het me wel indenken. Niet dat het een voorliefde is, dat ook weer niet; het stoort me simpelweg niet zo.
Ik vind met name bepaald fouten die in de (serieuze) media onuitroeibaar lijken vervelend (ik krijg bijvoorbeeld rillingen over m'n rug wanneer er wordt gesproken over 'hallucinerende paddenstoelen'...). ;)
Tss... jij zit gewoon bij die media in het complot... ;)
Trouwens, dat heb ik ook met mensen die hun post zo belangrijk vinden dat het volledig in hoofdletters gesteld wordt...
Dat is wel leuk om te weten; ik had geen idee. Thanks. :) @jodokus52
Ik kan daar volledig inkomen. En met je laatste zin ben ik het hartgrondig eens. ;)
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.