Zijn alle mensen die snel praten tevens snellezers ?
Oke, deze vraag zal wel even wat extra uitleg nodig hebben.
Onlangs was ik bij een verkorte workshop over snellezen (meer een introductie).
Wat ik me daar vooral van onthouden heb is dat de meeste mensen geblokkeerd worden doordat over het algemeen bij het lezen de woorden in het hoofd uitgesproken worden en dat lezen daardoor bij de meeste mensen ongeveer even snel gaat als het praten.
Nu klaagt men regelmatig dat ik zo snel spreek (ben nog net geen Mathijs van Nieuwkerk, maar heel veel schijnt het niet te schelen), tevens ligt mijn leestempo hoger dan bij mijn omgeving.
Is het dat ook zo dat een snelspreker als Mathijs van Nieuwkerk, doordat hij ook in zijn hoofd de woorden zo snel uitspreekt, een snellere lezer is dan bijvoorbeeld Sanne Hansen, die door haar stotter-handicap niet zo snel praat?
Een soortelijke manier had ik vroeger bij bouquetreeksen. Lees het eerst hoofdstuk en de laatste tien pagina's en je kent het hele verhaal :) @Lies12 Dat vertelde de man die de introductieworkshop gaf en toen ik me erop ging concentreren, merkte ik dat ik, anders dan met een getal of een plaatje waar je één blik op werpt, de woorden toch letterlijk in mijn hoofd aan het "uitspreken" was... oftewel je bekijkt het woord voor woord en het woord ipv er een blik op werpen en de hele zin in je hoofd hebben.
Dat doe ik in ieder geval niet, en veel mensen denk ik ook niet, zeker mensen die regelmatig lezen en geen geestelijke of taalbeperking hebben. Neem bij voorbeeld het bekende experiment dat je een hele lap tekst leest, waar de letters van de woorden in willekeurige volgorde staan, behalve de eerste en laatste letter van elk woord. Zie hier:
"Las je dit knut lzeen, heb jij ook een mkrewradaig beirn. Kna je dit lzeen?
Stchels 55% van de mnesesn knuenn dat.
De vrmoognes van de mneslekije geset zijn idurnkwkekned, vlognes een odrnezeok van de uinervtistiet van Cmabrigde.
Het mkaat neit uit in wlkee vgloodre de lttreers in het wrood saatn.
Het eigne blkagenerije is dat de ertese en de ltatsae ltteer op de jstuie paltas saatn.
De rset kan een rmomejtle zijn en je knut het tcoh zdnoer porbmleen lzeen.
Dat kmot odmat het mnseleijk beirn een worod neit ltteer voor ltteer vrwkeret, maar als een gheeel. Vrebzwingaekkned, nwietaar?
En ik dchat nog wel dat sllpeing blrangeijk was!" Lezen is dus niet hetzelfde als spreken.
Mijn vrouw b.v. spreekt als een mitrailleur, maar leest als een musket. Wat in ieder geval wél geldt voor mij, is dat als ik schrijf, ik ook tegelijk "uitspreek" in mijn hoofd (en soms zelfs heel zachtjes met mijn lippen, tot grote ergernis van mijn omgeving)
Dat heb ik trouwens in veel grotere mate als ik in een taal anders dan mijn moedertaal schrijf, zoals b.v. nu met deze reactie.
Kan het niet zijn dat juist op het moment dat je hierop gaat letten, je dan daadwerkelijk gaat "luisteren" in je hoofd?
Je vraag heb mij niet losgelaten, en vandaag moest ik een paar keer hieraan denken, terwijl ik toch een hele drukke werkdag heb gehad.
Telkens als ik hieraan dacht, begon ik bewust te "luisteren" in mijn hoofd, maar op andere momenten dan niet: ik las gewoon, en voor mijn gevoel was er geen sprake van een soort van "tussenstap", zeg maar: lezen -> luisteren -> begrijpen. Ik denk oprecht dat het in mijn geval is het: lezen -> begrijpen.
Dat is in ieder geval zeer zeker het geval in mijn eigen moedertaal (Spaans), en ook in het Nederlands (inmiddels "adoptiemoeder-taal")
Als ik in andere talen lees (en dat heb ik zojuist geprobeerd met Engels, Frans, Duits en Italiaans, die ik in aflopende volgorde ook begrijp) dan denk ik dat er toch wel sprake is van enigszins "luisteren", maar misschien komt dat juist omdat ik hierop let. Het blijft een verrek leuke vraag!!! (^_^)
Inderdaad, een leuke vraag, maar blijkbaar ook een moeilijke, want ik heb er nog steeds geen antwoord op :)
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.