Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat heeft Piet Paaltjens voor de Nederlandse literatuur betekend?

Piet Paaltjens is het pseudoniem voor de dichter en predikant François HaverSchmidt uit de Romantiek.

Toegevoegd na 43 minuten:
Ik vraag echt om de voetafdruk die hij in de Nederlandse literatuurgeschiedenis heeft achtergelaten!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
2.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zie ook de toevoeging bij mijn antwoord.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Piet Paaltjesn is waarschijnlijk Nederlands meest bekende literaire vertegenwoordiger van de Romantiek. De dichtbundel "Snikken en Grimlachjes". die hij in 1867 onder het pseudoniem Piet Paaltjens publiceerde, behoort tot het beste dat op dit gebied in de Nederlandse taal is voortgebracht en beleefde talloze herdrukken.

Toegevoegd na 17 uur:
Ik heb Knuvelder Handboek tot de geschiedenis van de Nederlandse letterkunde voor je geraadpleegd, maar ook hier staat niet veel aanvullende informatie in.

Aanvankelijk werd aan het werk van Paaltjens weinig erkenning gegeven omdat het weinig zedelijke strekking had. Het werk werd echter door een brede laag van de bevolking gewaardeerd, zelfs bij degenen die normaliter niet door dichtkunst geporteerd waren.
Evenals de Schoolmeester maakte Paaltjes gebruik van humor. De humor van de Schoolmeester was epischer en objectiever, de humor van Paaltjens was lyrisch en subjectief: Hij parodieert de (eigen) gevoeligheid van de individuele mens.
Zijn dichtkunst is romantisch en humoristisch.
In 1876 publiceert hij een bundel prozaschetsen "Familie en kennissen". De verhalen zijn wel gevoelig en humoristisch, maar missen het puntige dat kenmerkend is voor zijn gedichten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Bij Wikipedia staat vermeld dat hij een representant was van de zeldzaam voorkomende cynische romantiek.
Vroeger heb ik eens een gedicht van hem uit mijn hoofd geleerd: Er liep een moordenaar door het woud,...... en heel erg koud.. etc. Een beetje spotten met zelfmoord.
Hij probeerde overal een beetje mee te spotten.

In feite heeft de man steeds geworsteld met zijn eigen depressiviteit en die op die manier geprobeerd te overwinnen. Zijn einde kwam door zelfmoord.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan mij herinneren van mijn middelbare school, dat het boek werd geschreven als een soort weddenschap. Een weddenschap, dat de kunstcritici nauwelijks verstand hadden van literatuur. Snikken en grimlachjes werd in mijn tijd nog integraal gelezen en toegelicht. Hij heeft in ieder geval zijn tijd en de generatie na hem sterk beinvloedt. Vraag mij niet hoe en waarom.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor me heb ik liggen: Nagelaten Snikken van Piet Paaltjens, uitgave ABC met wat gedichten en tekeningen etc die niet zijn gepubliceerd in Snikken en grimlachjes. Ooit leefde een zijner bewonderaars, Godfried Bomans zich in in de zelfmoord van HaverSchmidt (hij schreef zijn naam met de hoofdletter S in het midden, wat ik als bewonderaar van P.P. ooit in mijn eigen handtekening heb gekopiëerd). Bomans trachtte zich in te leven in de helse dood die HaverSchmidt moet hebben beleefd: hij wurgde zich nl met het koord dat in zijn bedstee hing.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding