Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat betekend "iemand fiksen"?

Veel mensen zeggen het op eens, maar ik snap niet helemaal wat ze er mee bedoelen. Meestal zeggen jongens het tegen meisjes...

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (6)

Iemand versieren.

Toegevoegd na 4 uur:
Het klopt dat veel mensen het opeens zeggen, "een meisje fiksen" is een nieuw modewoord.
De uitdrukking "iets fiksen" bestaat al veel langer.
SimonV
10 jaar geleden
Fiksen betekent eigenlijk meer 'in orde maken'. Het kan meerdere betekenissen hebben naar gelang de situaties.
Een werkgever kan zeggen dat hij zijn slechte werknemer wel even zal fiksen. Een man die (al dan niet voor de grap) zal zeggen dat hij zijn vrouw wel zou fiksen zodat ze naar hem luistert.
Het ligt dus aan de situatie waarin fiksen zijn context meekrijgt.
10 jaar geleden
Ik weet niet of jij van België bent maar wij gebruiken het als: 'geef dat eens hier'
'Fix me uw pen eens', of 'fiks eens', of 'ik zal da eens komen fiksen' --> in orde komen maken. Als jij in Nederland woont, weet ik het niet..
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
het kan ook betekenen dat iemand boos is op iemand en diegene wel eens even zal fiksen. 'een lesje leren' 'laten zien hoe het wel moet'
in dat geval is het behoorlijk arrogant of betweterig bedoeld.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
vekering vragen
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Iemand versieren.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Versieren

Versieren is een vorm van communicatie tussen twee mensen met als doel een liefdesrelatie of seksueel contact. Veroveren, verleiden en het hof maken zijn min of meer synoniemen. In de straattaal en door de jeugd, worden weleens de synoniemen ‘hosselen’ en 'fiksen' gebruikt.
6 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing