Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe noem je iemand die tegen wapens is?

10 jaar geleden
in: Taal
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

Zo iemand noem je een pacifist.

aanhanger van het pacifisme; iemand die streeft naar algehele vrede
De pacifist weigerde zijn militaire dienst te vervullen.
10 jaar geleden
Daar is geen specifiek woord voor.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk niet dat er één goed Nederlands woord hiervoor is, maar ik waag een poging tegen het risico van een regen aan minnen...

In het Spaans en in het Engels (en ook andere talen) heb je een heel mooi woord voor iemand (of iets, zoals b.v. een staat) die voorstander is van wapens en bewapening, en dat woord is "armamentist" (in het Engels, voor de Spaanse versie, met een extra "a" aan het einde)
Bij voorbeeld in de jaren voor de Eerste WO, was er sprake van een bewapeningswedloop, waaraan het Duitse Keizerrijk, Frankrijk en Engeland o.a. meededen. Deze landen werden in die tijd als "armamentist" (in het Engels) bekend.
Nou, ik weet zeker dat in het Spaans bestaat ook het woord "anti-armamentista", en etymologisch gezien, betekent dat letterlijk iemand (of iets) die tegen bewapening is, en dus per definitie, tegen wapens.

De meeste Nederlanders kunnen toch aardig Engels en zijn gewend aan leenwoorden, dus ik denk dat bij gebrek aan iets beters, zou je kunnen zeggen dat "anti-armamentist" niet de slechste optie is. Het woord is redelijk vanzelfsprekend, zelfs als je het nooit hebt gehoord.

"Pacifist" vind ik geen goed woord hiervoor. Iemand kan zichzelf een pacifist vinden en toch pleiten voor bewapening "juist om de vrede te bewaren".
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing