Waarom wordt er niet in meer vreemde talen op het lager en middelbaar onderwijs lesgegeven?
Toegevoegd na 38 minuten:
Ik begrijp de antwoorden: er worden inderdaad veel talen aangeboden, zo is er op mijn school de mogelijkheid naast Nederlands, Engels, Frans en Duits - voor gymnasiasten Grieks en Latijn - om Chinees te doen en krijg je twee jaar lang een korte periode Spaans.
Maar ik snap deze keuze voor het Nederlands onderwijs wat betreft taal simpelweg niet. Zo zijn er basisscholen waar ook al Frans, Duits of Spaans wordt gegeven, wat een handige opstap is naar het voortgezet onderwijs, en ook een sterkere basis geeft.
Tevens is er buiten Nederland in veel landen een compleet ander systeem. Bijvoorbeeld: in Frankrijk kun/moet je op de middelbare school naast Frans, Engels en Spaans (de verplichte talen) een extra taal kiezen, waarin sommige scholen je soms vele mogelijkheden bieden, zoals Russisch, Hebreeuws, Arabisch of een Scandinavische taal.
Enigszins begrijp ik de keuze in Nederland wel: Nederlands is de voertaal, Engels is (bijna) de lingua franca van de wereld, Frans beslaat enorme gebieden, evenals Spaans, Duits is dé taal van de economie en gymnasiasten hebben Grieks en Latijn nodig om de oudheid te kunnen bestuderen. Maar ik vind het jammer van alle andere grote (wereld)talen en kleinere, interessante talen. Het neemt een gedeelte keuze in interesses weg.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.