Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waar komt t woord Moestuin vandaan?

moessen is iets wat je doet in de keuken t groeit niet ;)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
Cryofiel
14 jaar geleden
Wat is moessen? Nooit van gehoord. Streektaal?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
streektaal?weet ik niet maar hoor vaak ,ga de appels moessen voor de appelmoes.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (7)

Moeskruid is gewas dat als groente of toespijs gegeten wordt.

Moes is dus groente.

Moestuin is derhalve groententuin.
(Lees meer...)
rose
14 jaar geleden
Een moestuin is een ander woord voor groententuin. Het is een stuk tuin waarop je planten laat groeien die je kunt eten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
moes beteken fijngehakte of -gekookte groente of vruchten
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Moes
Let op: Spelling (deels) uit 1864: o. [geen meervoud] spijs uit planten en vruchten toebereid.
~GROENTE, v.
~HOF, m. (...oven), moestuin.

Ook:

moes
1) Appelmoes 2) Bekende personen en groepen 3) Bezinksel 4) Boerenkool 5) Brij 6) Brij van vruchten 7) Compote 8) Dikke pap 9) Fijn gekookt fruit 10) Fijn gekookte groente/vruchten 11) Fijn gekookte vruchten 12) Fijngehakte groente 13) Fijngekookte vruchten <
Gevonden op http://www.mijnwoordenboek.nl/puzzelwoor

Het zou dus heel goed de boerenkool kunnen zijn,
die het hem doet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij is het een verbastering van: moeders tuin.

In vroegere tijden was het gebruikelijk dat Pa naar het werk was, en Moe deed het huishouden en de tuin.
Als er s`avonds gegegeten werd, was daar dan ook vaak verse groente bij uit moeders of moe`s tuin.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hmm klinkt ook niet onaannemelijk!
het oude Nederlandse woord moes betekend nu kool.
dat stukje tuin waar de moes (kool) in staat heet dus vanzelfsprekend de moestuin.
in oost Brabant spreken de oudere mensen nog over boerenmoes oftewel boerenkool.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ongetwijfeld heeft het te maken met het gerei waarop je vroeger het eten bereidde. Het fornuis is nog niet zo oud en voor het fornuis er was kookte men op een houtvuurtje. Boven het vuur hing eens stang waaraan met kettinkjes pannen werden gehangen. Je moest wel erg creatief zijn om op zoiets iets anders te kunnen bereiden dan een moes, een soep of een pannekoek. Ga voor een voorbeeld eens in het Muiderslot kijken. In het Frans heet een moestuin een potagerie (tuin voor de soep), dus voor de verbouwing van koolsoorten, uien, peen en andere groenten. Nog steeds staat bijna overal in Frankrijk wel een pan soep op het (Godin) houtfornuis te pruttelen. Ik merkte zelfs dat je op mijn Franse inductieplaat van Sauter, in tegenstelling tot mijn plaat van de Duitse Bosch, de temperatuur van een soep urenlang onder het kookpunt kunt houden. Een echte moes-inductieplaat dus.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat een leuk verhaal!heel wat geleerd!
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image