Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waar komt het woord 'flessentrekker' vandaan ?

(Naar aanleiding van een andere vraag)
Ik weet dat het iets als oplichter/zwendelaar/bedrieger betekent, maar ik zie de relatie met flessen niet helemaal.

Vroeger trokken wij wel eens statiegeldflessen uit de karren achter de supermarkt om ze bij de balie weer voor keiharde cash in te leveren, maar daar kan het woord toch niet vandaan komen ; de term lijkt me ouder dan het begrip statiegeld.

Ik weet ook dat er mensen zijn die een kurkentrekker of flessenlikker flessentrekker noemen, maar ook daar zie ik geen verband met oplichterij.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

In Vlaanderen bestond de gewoonte om het laatste bier van het vat, dat minder van kwaliteit was, in flessen te doen en door toevoegen van suiker en gerst weer drinkbaar te maken, vandaar de overdrachtelijke betekenis van op flessen trekken ‘bedriegen, beetnemen’.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Van Dale vermeldt:
(1894-1908) komt van Zuid-NL op flessen trekken; eig. 'bier of wijn op flessen aftappen' en dan overdrachtelijk 'bedriegen'.

Ik vermoed dat er samenhang is met "iemand flessen".
Computoon
10 jaar geleden
De woorden flessentrekken en flessentrekkerij zijn afkomstig van de Vlaamse uitdrukking iemand een fles aftrekken, wat neerkomt op het zonder toestemming een fles voltappen uit iemand anders zijn bier- of wijnvat.
Antoni
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing