Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is de correcte schrijfwijze van "een als dan vraag" ?

Is dat: als-dan-vraag ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Het is een als-danvraag.
Een streepje dus tussen de 'tegengestelde' woorddelen, en dan het hoofddeel er aan vast om aan te geven dat het om 1 woord gaat.

Op de zelfde wijze vervoegen we vergelijkbare woorden als
min-maxregeling , welles-nietessituatie, zwart-witdenken, man-vrouwverhoudingen.

In wezen wijkt dit niet af van hoe we alle samengestelde woorden zonder streepje of spatie schrijven ; jaszak, hypotheekrenteaftrek, kleurenblinde, kampeeruitrusting etc. Het enige verschil zit hem in de twee woorden die een soort van tegenstelling vormen, maar wel 1 woord vormen. Ze horen dus wel bij elkaar, en dat geven we aan middels het verbindingsstreepje.

Dat is blijkbaar toch zo ingewikkeld dat we vooral bij deze woorden erg veel onjuist spatiegebruik zien alsook onterechte streepjes.
Alle spellingen van als-dan-vraag , alsdan vraag , als/dan-vraag als-dan vraag (heel vaak) alsdanvraag (zelden) en als dan vraag (ook zelden) kom je tegen als je gaat zoeken. Gelukkig blijkt het in de meeste belangrijke stukken / artikelen in de regel wel juist geschreven te zijn : als-danvraag.

Overigens kun je het hele probleem omzeilen door gewoon te spreken van een - makkelijker te spellen - hypothetische vraag. Want dat is het feitelijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Bijna altijd ben ik het met Marleen eens, helaas deze keer niet (sorry Marleen)
http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/517/manvrouwverhouding_manvrouwverhouding/
Er staat als toelichting:
Tussen gelijkwaardige elementen die naast elkaar worden geplaatst in een samenstelling, gebruiken we een koppelteken. Het gaat om combinaties van twee of meer elementen die in een samenstelling in principe met elkaar verwisseld kunnen worden.
zwart-wit, man-vrouw, hotel-restaurant, pianist-componist.
Wit-zwart, vrouw-man, restaurant-hotel, mijn zus is pianiste-componiste (zij vindt pianiste belangrijker dan haar componeren).
Als-dan is geen samenstelling. De twee elementen als en dan kan men niet verwisselen. Men kan geen dan-als vraag maken.

Geert Kuijper, bekend columnist die vroeger schreef voor Unitas-Nijmegen en schrijver van het filosofisch boek Philosophical Problems hanteert in zijn column “Als-dan vragen” de schrijfwijze “als-dan vragen”.
‘Ik beantwoord geen als-dan vragen’, zeggen politici tegenwoordig. Ik geloof dat Balkenende er mee begonnen is en nu hoor je ze het allemaal zeggen. Zelfs Wilders, die in alles afwijkt van de doorsneepoliticus beantwoordt geen als-dan vragen.
Bas Haring, schrijver/filosoof gebruikt de schrijfwijze “als-dan redenering” bij zijn beantwoording van: de vijf kritische vragen bij de als-dan redenering.
Men kan de elementen als en dan niet verwisselen tot een dan-als redenering.
Ik concludeer dat “als-dan vraag” met alleen een verbindingsstreepje tussen als en dan (en in het verlengde hiervan ook “als-dan redenering”) de juiste schrijfwijze is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing