Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom wordt met de term 'bijziendheid' juist datgene benoemd dat wel nog goed gaat?

Ik moet bij de termen 'bijziendheid' en 'verziendheid' altijd even nadenken over wat nu precies het probleem is. Is het niet logischer om het defect c.q. de afwijking van wat normaal is te benoemen, zoals bijvoorbeeld met het woord 'kleurenblind' wel wordt gedaan? Termen als afstandszichtvermindering en nabijheidszichtvermindering zouden mijns inziens veel duidelijker zijn.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Ik vind 'bijziend' en 'verziend' logische woorden omdat ze precies dat beschrijven wat er aan de hand is, en omdat het korte, heldere woorden zijn.

Bij 'bijziend' kun je naBIJ nog goed zien. Dat is korter dan iets als 'niet-verziend' of 'verlies van gezichtsscherpte op grotere afstanden'.

Hetzelfde geldt voor 'verziend': dan kun je in de VERte nog goed zien. Dat is korter dan 'niet-bijziend' of 'verlies van gezichtsscherpte op kortere afstanden'.

Ik vind het dus prima termen: kort, helder en logisch.

Cryofiel
10 jaar geleden
Bijziendheid en verziendheid zijn termen om aan te duiden dat het probleem zit in de bouw van het oog. Dit zijn versimpelde termen. Bijziendheid wordt in vaktermen ook wel myopie genoemd. Dat wil zeggen: het oog is te lang ten opzichte van de sterkte van de ooglens, het brandpunt komt dan voor het netvlies te liggen. Verziendheid wordt ook wel hypermetropie genoemd.Het oog is te kort ten opzichte van de ooglens, het brandpunt komt dan achter het netvlies te liggen.
Je kunt ook ouderdomsverziendheid hebben, maar dit heeft een andere oorzaak. De lens wordt ouder waardoor die stugger wordt, hierdoor kan er steeds moeilijker dichtbij scherpgesteld worden.

Om dit alles nog een beetje helder uit te kunnen leggen zijn er dus de benamingen bijziendheid en verziendheid in het leven geroepen. Dit ligt makkelijker in de mond. En het probleem is daardoor duidelijker uit te leggen aan iemand die niet bekend is met deze termen. Bij-ziend en Ver-ziend. Kort en duidelijk.

Toegevoegd na 2 dagen:
Volgens mij heeft Daki tussendoor het antwoord gegeven op de oorspronkelijke vraag: De termen zijn letterlijk overgenomen uit een andere taal
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing