Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Moet je na een uitroepteken nog een punt zetten?

Mijn vader zegt dat er na een uitroepteken in een zin nog een punt moet voorbeeld: "het ging goed!."
Mijn vader is nogal eigenwijs dus graag een bron erbij, ik kan hier zelf niks over vinden.

Alvast bedankt!.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (4)

Er zijn drie leestekens die het einde van een zin aangeven. De punt, het vraagreken en het uitroepteken. Na die laatste twee hoeft dan ook niet nog eens een punt te worden gezet lijkt mij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, dat moet je niet doen. Het is gewoon fout. Als jouw vader dat zegt, moet je maar eens een willekeurig boek onder zijn neus houden en hem aan laten wijzen waar het uitroepteken op die manier gebruikt wordt.
Op de website van het Genootschap onze Taal vind ik dit voorbeeld:

Kunt u niet zonder Onze Taal? Wij kunnen niet bestaan zonder uw hulp. Onze Taal is een vereniging, die het moet hebben van contributies en giften. Steun ons met een gift of word nu lid!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, dat hoeft niet.

Er zijn wel wat uitzonderingen. Bijvoorbeeld wanneer het uitroepteken onderdeel is van een naam.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jullie hebben allebei gelijk, maar je vader haalt zinnen en citaten door elkaar. Op het einde van een zin kan je, zoals jij al aangeeft, slechts één leesteken gebruiken. Bij citaten, dus verwijzingen naar bronnen of uitspraken van anderen, kan je wél meerdere leestekens gebruiken op het einde van de zin. In onderstaande link naar de website van de Nederlandse Taalunie kan je de gedetailleerde uitleg vinden: http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/873/volgorde_uitroepteken_vraagteken_aanhalingsteken/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing