Wat is het langste niet-samengesteld woord?
De vraag is duidelijk, denk ik.
3.3K
3.3K keer bekeken
Thecis
10 jaar geleden
Met namen van chemische verbindingen moet je ook een heel eind komen :-)
N-(4-hydroxyphenyl)ethanamide is de naam van paracetamol.
(5α,6α)-7,8-didehydro-4,5-epoxy- 3-methoxy-17-methylmorphinan-6-ol is de naam van codeine
methyl (1R,2R,3S,5S)-3- (benzoyloxy)-8-methyl-8-azabicyclo[3.2.1] octane-2-carboxylate is de naam van cocaine.
Zo wordt het langer en langer. Maar dat is waarschijnlijk ook niet wat je bedoelde, maar wel leuk om te zien.
SimonV
10 jaar geleden
37 letters: zandzeepsodemineraalwatersteenstralen
Het is een werkwoord dat in de 11e editie van de dikke Van Dale was opgenomen. Het woord werd geïntroduceerd door Herman Brusselmans in zijn roman Het oude nieuws van deze tijden. Volgens de Van Dale betekent het woord: oprotten, opsodemieteren, opdonderen, ophoepelen. Helaas staat sinds 2005 Zandzeepsodemineraalwatersteenstralen er niet meer in.
Maar het is waarschijnlijk ook een samengesteld werkwoord:
"Een samengesteld werkwoord is een werkwoord dat is opgebouwd uit twee delen die ook als losse woorden voorkomen. Meestal is het tweede deel een werkwoord en het eerste een bijwoord, een bijvoeglijk naamwoord of een zelfstandig naamwoord: overdrijven, hardlopen, huishouden."
"Een samengesteld werkwoord is een werkwoord dat is opgebouwd uit twee delen die ook als losse woorden voorkomen. Meestal is het tweede deel een werkwoord en het eerste een bijwoord, een bijvoeglijk naamwoord of een zelfstandig naamwoord: overdrijven, hardlopen, huishouden."
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goede vraag dus! +
Cryofiel
10 jaar geleden
Zou "schreeuwenden" mogen? Zoals bijvoorbeeld "De schreeuwenden in de woestijn"? Dat zouden 13 letters zijn.
SimonV
10 jaar geleden
Ik kom op:
Gecriminaliseerden (18 letters)
Depressievelingen (17 letters)
Digitaliseringen (16 letters) https://www.mediafire.com/?kgoc2ya1e2pdbqe
Gecriminaliseerden (18 letters)
Depressievelingen (17 letters)
Digitaliseringen (16 letters) https://www.mediafire.com/?kgoc2ya1e2pdbqe
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat zijn heel goede voorbeelden...
Woorden waar je een achter- en een voorvoegsel bij kan zetten zijn meestal lange niet-samengestelde woorden. Maar zet jullie voorbeelden dan bij de antwoorden want nu kan ik geen 'beste antwoord' kiezen...
Woorden waar je een achter- en een voorvoegsel bij kan zetten zijn meestal lange niet-samengestelde woorden. Maar zet jullie voorbeelden dan bij de antwoorden want nu kan ik geen 'beste antwoord' kiezen...
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.