Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is ''Draai de kraan open'' correct Nederlands?

Is Draai de kraan open correct Nederlands, zo niet is het dan: Draai de kraan aan? En zo ja kan ''Draai de kraan aan?'' dan wel?!

Ik zeg wel zelf persoonlijk vaak: Doe de kraan aan. Is dit wel correct?

Ik hoop dat jullie alle bovengenoemde vragen beantwoorden!

Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Draai de kraan open ... is correct Nederlands.
Het is de gebiedende wijs ... bedoeld wordt "opendraaien in tegenstelling tot dichtdraaien", er moet dus water uitkomen, dat is het doel.

Draai de kraan aan ... is correct Nederlands.
Het is ook gebiedende wijs ... bedoeld wordt "vaster dichtdraaien" van de kraan, er moet dus géén water uitkomen, dat is het doel.

Doe de kraan aan ... is niet correct Nederlands.
Je kunt een kraan niet aan doen, wel een jas of je schoenen. ;-))

Hoop dat je er mee verder komt!

Toegevoegd na 2 minuten:
In plaats van "Doe de kraan aan" zegt men "Doe de kraan open".
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja, draai de kraan open is correct Nederlands. Er zijn tegenwoordig ook kranen die op een andere wijze dan door te draaien water gaan laten stromen, dus wat dat betreft zijn er nog andere werkwoorden mogelijk.

Een kraan kan je niet aan doen. Dat zeg je bij apparaten die aan en uit gezet kunnen worden. Daar is bij een kraan geen sprake van.
Amadea
11 jaar geleden
Ik doe ook wel eens "de kraan aan", geen correct Nederlands misschien maar gewoon brabants, tenminste daar kom ik vandaan, van jou weet ik het niet, en hier begrijpt iedereen het. Net zoals iedereen hier ook weet dat je als je om 10 uur aangereden bent, je geen ongeluk hebt gehad, maar om 10 uur vertrokken bent. Heb me nooit gerealiseerd dat kraan aandoen geen correct Nederlands is
11 jaar geleden
Eerst draai je de kraan dicht en daarna draai je de kraan aan, zodat deze niet meer gemakkelijker open gaat.
Dus als je in plaats van opendraaien, aandraaien gebruikt, dan zal een Hollander je niet begrijpen.

Ik kan niet zeggen of het correct Brabants is. Maar het is geen ABN.

Het verschil zit dat je met de hand wel iets open en dicht kunt draaien, maar je hebt gereedschap of een hefboom nodig om iets aan te draaien.

Zo is het hoe Hollanders het gebruiken, maar taal groeit en misschien wordt de uitdrukking de kraan aandraaien meer gebruikt als meer mensen het gebruiken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing