Wat betekent de opmerking: Niets is minder waar?
Ik hoor dit nogal vaak, op de TV bijvoorbeeld.
Enigste wat ik me hier bij kan voorstellen is dit: Er is niets in de wereld wat minder waar is, als wat je net gehoord hebt. Oftewel, dit is zo'n grote leugen, jij kan geen grotere leugen bedenken wat nog minder waar is.
Maar gek genoeg word deze opmerking altijd gebruikt bij situaties wat helemaal niet zo onrealistisch is, en meestal heel erg plausibel, dus kan ik wel 100 biljard dingen bedenken wat minder waar is als dat.
Een stijlfiguur genaamd hyperbool. Net zoals jouw bewering dat je 100 biljard dingen kan bedenken trouwens.
Want niets is minder waar dan dat.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hyperbool_%28stijlfiguur%29
Als jij zegt dat ik nooit 100 biljard dingen kan bedenken, omdat ik misschien maar 1 miljoen dingen kan bedenken, dan is de opmerking 200 biljard hier natuurlijk verder vanaf als 100 biljard. Hyperbool is dus gewoon overdrijven. Maar hier zijn natuurlijk wel gradaties in. Overigens betwijfel ik jouw antwoord. Is de opmerking: niets is minderwaar, niet eerder een parabool?
Als jij op je proefwerk schrijft 1+1=3 en je buurman 1+1=4 en je zegt tegen je leraar dat je meer punten wil dan je buurman omdat je er dichter bij zat en jouw antwoord dus minder fout was, dan zegt je leraar dat je allebei volkomen fout zat. Idem als je bij biologie zegt dat jouw hersenen 100 biljard gedachten kunnen genereren, en je buurman zegt 200 biljard. Onwaar is gewoon onwaar.
Je zou nog kunnen betogen dat je antwoord beter is als er een gebied van onzekerheid is. Zoals in "1+1 is ongeveer 3" versus "1+1 is ongeveer 4"; dan is die tweede "minder waar" te noemen. Mijn stelling is echter dat de uitspraak dat je 100 biljard dingen kan bedenken al buiten het grijze gebied valt, net als 200 biljard. Ik kan het je ook wel voorrekenen, maar je ziet die bui wel hangen. "Niets is minder waar" is een hyperbool, omdat het een overdrijving is van "*best wel weinig* dingen zijn minder waar" (o.i.d.) Jij bedoelt misschien dat "niets is minder waar" een parabool is, omdat het een onderschatting is van "niets is *oneindig veel keer minder* waar"? Lijkt me gezocht. Nou ja, misschien tijd dat een linguist er iets over zegt; ik benader het meer vanuit een formele logica, zoals je misschien merkt.
Je kan dat niet vergelijken als een exacte schoolvak.
Maar dan benader ik het dus weer vanuit wetenschappelijk oogpunt ;-)
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.