Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom is pompoensoep correct gespeld?

Mij is geleerd, dat als het eerste woord van een samenstelling alleen een meervoud op -en of -n heeft, je -en of -n toevoegt. Maar bij pompoensoep is dat niet het geval. Ook paddenstoelensoep en tomatensoep zijn correct gespeld. dus ik heb geenideeweetjijhet?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Het antwoord op de vraag is dat er geen spelfout in het woord staat, en in dat opzicht is het niet fout. Maar volgens de nieuwe taalregels is het correcte woord voor dit gerecht "pompoenensoep". Want pompoen heeft maar één meervoud en dat is pompoenen.
Vroeger ging je uit van de hoeveelheid om te bepalen of het zelfstandige naamwoord in enkelvoud of in meervoud gebruikt moest worden in een samengesteld woord. Voor soep heb je over het algemeen maar één pompoen nodig, dus was het pompoensoep. Van erwten en tomaten heb je meerdere exemplaren nodig, daarom werd dat en is het nog steeds erwtensoep en tomatensoep.
Amadea
11 jaar geleden
Een of meer zelfstandige naamwoorden kunnen samen een nieuw woord vormen, een samenstelling. Meestal gebeurt dat door die zelfstandige naamwoorden naadloos aan elkaar te 'plakken'. Voorbeelden: grasland, tafelkleed, keukenstoel. Soms horen we echter nog een of meer klanken (tussenklanken) tussen het eerste en het tweede zelfstandig naamwoord: eiergerecht, parlementsgebouw, sigarettenaansteker enzovoort.

Het woord 'pompoensoep' wordt zonder tussenklank uitgesproken, en daarom wordt die ook niet geschreven. De spelling volgt de uitspraak. Dus het blijft pompoensoep.
Andere voorbeelden van samenstellingen zonder tussenklank zijn 'boekhandel', 'appeltaart' en 'kipburger'.

Met dank aan Taaladvies die me hierover per e-mail informeerde.
SimonV
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing