Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is de regel van tutoyeren?

Op internet heb ik al veel gezocht naar de regels voor tutoyeren, maar ik kan niet iets concreets vinden. Zou iemand mij dit kunnen uitleggen?

Toegevoegd na 45 minuten:
Zijn er wel regels voor in het buitenland?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

Volgens de etiquette wordt eenieder geacht om een ander met u aan te spreken, totdat een van beiden het initiatief neemt aan te geven dat het niet langer noodzakelijk is aangesproken te worden met u en/of met mijnheer of mevrouw. Volgens de etiquette is het de oudere, of hogere in rang die daartoe het initiatief neemt. Bij bezoek is het de gastheer/gastvrouw, of alleszins degene die het initiatief voor het gesprek heeft genomen.

In de praktijk wordt er echter spontaan getutoyeerd als men vindt dat men de ander goed genoeg kent.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In Nederland !? Eigenlijk heel simpel nooit tutoyeren. , tenzij kinderen onder elkaar , een volwassene kan een kind met je of jij aanspreken een teenager moet je eigenlijk als volwassen persoon ook met u aanspreken , maar dat is tegenwoordig minder gangbaar . Jeugd onder elkaar t/m middelbare school zeggen ook altijd onder elkaar tegenwoordig je en jij . Kinderen tegen ouders ( deren ) altijd u , maar ook dat wordt minder tegenwoordig dat mag je als gezin zelf weten hoe je dat invult . Kind naar leeraar altijd u . Op kantoor altijd u tot dat men zegt zeg maar !? Jan . Maar dan nog kan het tijdens een vergadering beter zijn u te gebruiken . Met u toon je respect maar ook hou je mensen er mee op afstand zo iets van ga niet tegen mij jouwen. Dus zeg altijd u dan zeg je niks verkeerd . In België zijn totaal andere regels , in Duitsland nog sterker afwijkend , daar immer Sie en daar in de familie du en bij nieuwe vriendschappen gaat dan ook iets zeggen van zullen we du zeggen . In Nederland zegt men niet snel jij tegen je oma in Duitsland weer wel . Ach het is de toon die beleeft moet zijn dus beter vriendelijk jij dan onaardig u .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wij hebben het altijd over "tutoyeren", terwijl we eigenlijk "vousvoyeren" bedoelen in de huidige maatschappij.
Vroeger was het normaal iedereen jonger dan jezelf te tutoyeren, echter de rest van de wereld, en dat waren er véél meer, sprak je aan met "U". Dat gold dus voor echt iedereen.

Tegenwoordig lijkt het voor kinderen en jongeren heel normaal om tegen iedereen, behalve de vorige koningin :-) ~~~ gewoon maar jij te zeggen... terwijl dat nog steeds niet normaal is!

Afhankelijk van je leeftijd is je ervaring, ook hiermee. Als je oud genoeg bent om te werken, zul je er achter komen dat het veel normaler is te "vousvoyeren" dan te "tutoyeren" op de werkvloer, tenzij je in een callcenter werkt, met een hogere in functie van 18 jaar, die weer een chef heeft van misschien wel, 25 jaar!
Kortom, het is ook afhankelijk van de situatie...

Als je naar het buitenland kijkt hebben de Engelstaligen mazzel, zij hebben geen keuze en spreken iedereen aan met "you", inderdaad dat is gemakkelijk. Echter Fransen zijn zeer gebrand op "VOUSvoyeren", alleen familie en intimi worden getutoyeerd. Net als bij de Duitsers wordt er in het zakelijk leven absoluut NIET "getutoyeerd", maar "thuis" met familie weer wel.

Het is in een verzorgingshuis [bejaardenhuis] soms heel irritant om hele jonge mensen tegen hele oude mensen je en jij te horen zeggen, totaal respectloos en ja, ik weet dat het niet gewaardeerd wordt, ik doe vrijwilligers werk daar en hoor het van de bewoners.

Ben je in zakelijk verkeer is vousvoyeren altijd goed en tutoyeren [bijna] nooit, behalve onder collega's [van jouw leeftijd] om je heen, maar [meestal] niet tegen de chef, laat staan de baas of directeur.

Houd je liever aan de regel: U zeggen tegen iedereen die je niet kent en volwassenen. Een beetje beleefdheid past en niet zomaar tutoyeren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing