Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is correct, ?! of !? ?

Ik zie vaak of ?! staan of !? , maar welke is nou correct?

Toegevoegd na 11 minuten:
Ik denk zelf overigens ?!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (4)

Het kan alle bij . bijvoorbeeld in de zin: Hou je mond, man met is dat eeuwige: is dat waar?!
Hij zei hou je mond man!?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het kan allebei maar in verschillende 'omstandigheden'. Als de inleidende zin een vraag bevat: eerst het vraagteken. Als de inleidende zin een uitroep bevat: eerst het uitroepteken.

De Taaladviesdienst citerend:

Het kan voorkomen dat de citaatinleidende zin zelf een vraag of een uitroep is. In zo'n geval komt een vraagteken of een uitroepteken achter de hele samengestelde zin. Dus:

(4) Ik heb geen zin in dat voortdurende: 'Waarom mag dat niet?'!

(5) Riep hij: 'Je kunt wel ophoepelen!'?

Tot zover het citaat. Let op het aanhalingsteken (hier: de apostrof) , mag niet worden weggelaten.
Computoon
11 jaar geleden
Het is vraagteken-uitroepteken. Andersom mag en kan niet:

Als men dringend iets wil weten, worden er ook meer vraagtekens achter elkaar geplaatst, al is dit volgens de regels van de Nederlandse grammatica niet toegestaan. Soms worden ze gecombineerd met uitroeptekens (!), bijvoorbeeld:

Ben je helemaal gek geworden?!

In 1962 is er voor deze combinatie een apart leesteken ontworpen, de interrobang.

De interrobang (weergegeven als ‽) is een combinatie van een vraagteken en een uitroepteken. Het teken is bedoeld om een uitroepende vraag aan te geven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geen van beide is correct in de Nederlandse taal. (althans niet zonder een zin in een zin waarin aanhalingstekens gebruikt worden).
Je gebruikt of een uitroepteken, of een vraagteken. De rest is iets wat je in informele teksten ziet staan waarin men zich niet aan correctheid houdt, dus daar maakt het ook niet uit welke volgorde je gebruikt mocht je het dan toch gebruiken.
3 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing