Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is het klontje voor iets in "zo klaar als een klontje"?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
3.9K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

En hoe moeten we zo klaar als een klontje duiden? Welk klontje had men hierbij voor ogen? Ook daar geeft het WNT antwoord op: het gaat hierbij om een kandijklontje, want dat was doorschijnend. Echt helder kun je het kandijklontje niet noemen, maar het zal relatief helderder zijn geweest dan andere (suiker)klontjes.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
je was me net voor, +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
;)

Andere antwoorden (4)

Klaar is helder... = in dit geval bedoelt als duidelijk..
Klontje is ijsklontje..water
Zo helder als water..
Dus gewoon glashelder..
;-)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is de uitdrukking niet van een eerdere datum dan dt de mensen er aan dachten om ijsklontjes te maken?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zou best eens kunnen.. ik ken het niet anders dan zo.. blijkbaar heb ik daar een minnetje aan te danken..
:-(
Een suikerklontje.

Zie de uitleg op de site:

http://nl.thefreedictionary.com/zo+klaar+als+een+klontje
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wanneer heet oververzadigd suikerwater langzaam afkoelt ontstaan na het kristaliseren klonten die enigzins doorzichtig (=klaar, syn. helder) zijn. Dit wordt kandijsuiker genoemd. Vroeger werden deze dan ook nog wel eens gebrand. Dat was een traktatie en ze zagen er mooi gevlamd uit.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
misschien bedoelt men hiermee dat een klontje snel oplost.. (in koffie vb)
zo klaar als een klontje wil zeggen dat je al snel een helder beeld van de kwestie in je hoofd krijgt..dat het snel oplost tot iets helders..? zoiets?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding