Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat/wie is of betekent Ibn Ghaldoun?

Dat is de naam van de school in Rotterdam waar examens gestolen zijn?

Toegevoegd na 6 minuten:
En voor de echte Arabisten: heeft die naam zelf ook een betekenis?

11 jaar geleden
in: Taal
2.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ibn Ghaldoun (de spelling kan verschillen, net hoe het Arabische schrift naar ons Latijnse schrift wordt omgezet) was een beroemde islamitische wetenschapper.

Hij was historicus, econoom, filosoof, sociaal wetenschapper en islamtheoreticus.

Zie onderstaande Bron voor meer informatie.

Toegevoegd na 22 minuten:

Naar aanleiding van je toevoeging:

Ibn betekent "zoon van". Vergelijkbaar met ons "Janszoon" of ook "Janssen".

Ghaldoun (Khaldūn) is de naam van een vroege voorvader van deze persoon.

Vergelijkbaar met wanneer jij jouw stamboom zou uitzoeken, daarin vele generaties geleden iemand zou vinden met de naam Henric, en dan zou besluiten jezelf voortaan 'Erotisi Henricszoon' te noemen.

(Lees meer...)
Cryofiel
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haha tegelijk ;)
erotisi
11 jaar geleden
Moet ik aannemen dat je niet weet wat Ghaldoun (Khaldūn) betekent? Zoals vele Nederlandse achternamen een betekenis hebben? OF moet ik het echt vergelijken met bijv. inderdaad Jansen wat niet meteen een betekenis heeft, behalve dat het afgeleid is van Johannes ofzo en ja dat zal ook wel een betekenis hebben.......?
Cryofiel
11 jaar geleden
Voor zover ik weet ik Ghaldoun gewoon een naam. Maar ik ben geen Arabist, dus ik houd de mogelijkheid open dat Ghaldoun toch een betekenis heeft, of wellicht destijds (toen de oorspronkelijke Ghaldoun leefde) een betekenis had. Als een Arabist meeleest, nodig ik hem/haar uit hier meer over te vertellen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zal vast wel een bepaalde afkomst hebben, zoals de Nederlandse achternamen ook hebben, maar een letterlijke vertaling kon ik ook niet vinden.

Andere antwoorden (1)

De Islamitische Scholengemeenschap Ibn Ghaldoun is een van de eerste islamitische middelbare scholen in Nederland. De school is genoemd naar Ibn Ghaldoun, een 14e-eeuwse moslimgeleerde die theorieën ontwikkelde over onderwijs en opvoeding.
De school was tot de zomer van 2012 gevestigd op vier locaties: de hoofdlocatie Schere in deelgemeente Charlois, en de locaties Elzendaal, De Quackstraat en Noord. De havo/vwo-afdelingen verblijven sinds schooljaar 2012/2013 in het hoofdgebouw aan Schere 47, de vmbo-afdelingen zitten in de nieuwe locatie aan Putsebocht 21.[2]
Tijdens de zomervakantie van 2010 brak brand uit in het toenmalige schoolgebouw Hillevliet, waardoor het schoolseizoen een week later moest beginnen.[3]
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding