Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe schrijf je oud-havo-leerlingen?

Ik was bezig met wat Nederlandse oefeningen. Toen kwam ik de volgende vraag tegen.

Zit er een fout in of is de zin goed?

59. Een aantal actieve oud-havo-leerlingen organiseren al jaren met veel succes
reünies.
a. oud-havo-leerlingen c. reünies
b. organiseren d. geen fouten

Ik dacht zelf meteen aan A) aangezien je havoleerling schrijft. Maar toen ging ik het nakijken was het antwoord B. Ik snap wel dat het ook B kan zijn ivm congruentie. Maar nu is mijn vraag is of je oud-havo-leerling zo schrijft en waarom dat zo is.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Je schrijft oudhavoleerlingen, zonder koppeltekens, dit om 2 redenen:

1. aaneenschrijven is de regel, los of met een koppelteken de uitzondering
2. na een afkorting volgt een koppelteken (vwo-leerling) maar niet als die afkorting een letterwoord is geworden zoals havoleerling. Een letterwoord is een afkorting die zelf weer een woord vormt.

Mijn bron is het boek "intuïtief goed spellen" van Kees van Kempen, een neerlandicus, die vele jaren les heeft gegeven op de havo en vwo in Enschede.
Het boek heeft het kenmerk: ISBN 978-87-403-0306-3.
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Er zit een fout in de zin, maar die betreft niet de leerlingen. Doch de werkwoordsvorm. Een aantal leerlingen organiseert.

Toegevoegd na 5 minuten:
Er worden namelijk koppelstreepjes gebruikt bij: niet-, non-, bijna-, oud-, ex-, aspirant-, adjunct-, substituut-, chef-, kandidaat-, interim-, stagiair-, leerling-, assistent-, collega- en meester-.
Amadea
11 jaar geleden
Samenstellingen met daarin een afkorting (havo: hoger algemeen voortgezet onderwijs) worden met koppelteken geschreven. Vandaar oud-havo-leerling.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing