Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Zijn de examenteksten (VMBO) gebaseerd op feiten?

None

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Over het algemeen wel. Indien het een verzonnen of gefingeerde tekst is, zal dat er meestal wel bij vermeld worden. Zou zo moeten zijn, maar deze week is gebleken dat bij het examen Havo, dat mijn zoon net gedaan heeft van Nederlands, de tekst gebaseerd was op een zogenaamd 'wetenschappelijk onderzoek' wat gedaan werd over vleeseters. Als je dan erachter komt dat dit onderzoek door Diederik Stapel was gedaan, weet je dat het over het algemeen niet waar is. Deze man is in feite een oplichter, is gebleken. heeft voor zijn onderzoeken het meeste uit zijn duim gezogen en gedaan alsof het wetenschappelijk onderzocht is.
Vleeseters waren volgens zijn onderzoek 'hufters' en dat kan natuurlijk niet.
De havisten kregen deze tekst voor hun neus en nergens was aangegeven dat het een
onderzoek betrof met gefingeerde gegevens, dus verzonnen.Iets wat ik zeer kwalijk vind! Er zullen dan ook wel vragen over gesteld worden en als mijn zoon al een klacht hierover heeft neergelegd bij de examen-klachten-commissie, zijn er vast ook meerdere kids die dit gedaan hebben.
Ik weet niet of alle teksten in het vmbo altijd op ware feiten gebaseerd zijn, maar is dit niet het geval dan zal het wel worden vermeld in het voorwoord of als n.b. onderaan de tekst.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het lijkt me logisch dat examens op feiten gebaseerd worden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing