Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom zeggen wij koning Lodewijk en niet Louis, zoals de Fransen en Engelsen?

Elke keer als ik 'Louis XVI' ofzo op de Engelse televisie hoor, wordt het in Nederland weer vertaald naar koning Lodewijk. Waarom?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Dit is om het voor ons Nederlanders makkelijker te onthouden en uit te spreken is.

Willem Alexander wordt in het Frans weer vertaald met Guillaume Alexandre.

Bijna elk land heeft weer een eigen vertaling. (Bijvoorbeeld Milaan is Mailand in het Duits)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Omdat dat de Nederlandse vertaling is. Wij zeggen ook geen Paris net zoals Fransen geen Willem zeggen maar Guillaume.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De Latijnse benaming is: Ludovicus. Daarvan zijn voor vele landen andere uitspraken, die ontstaan zijn uit de eerste Latijnse vorm zoals dat met vele woorden is gebeurd (ontstaan van de talen) Lodewijk is dus Nederlands. In Finland zegt men Ludvig. En in het chinees: 路易 om een paar voorbeelden te noemen.

Toegevoegd na 41 minuten:
Ik meen dat het duidelijk is dat taal, en vooral *namen* geleidelijk veranderen van uitspraak. Dit is evolutie. Zoek maar eens naar namen die werden gebruikt in de middelmeeuwen die langzaam zijn vervormd tot de huidige. Dat is ook de reden dat ik het ontstaan van talen (dus ook het veranderen van woorden en namen) gebruikte in mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing