Vraag over Nederlandse grammatica?
Ik was een buitenlander te helpen met Nederlands en stuitte tegen het volgende probleem.
Als na "hebben" een werkwoord volgt, dan is dit normaliter een voltooid deelwoord. Bijvoorbeeld "Ik heb hem verboden te gaan".
Echter, soms kan na "hebben" wel degelijk een infinitief volgen. Bijvoorbeeld: "Ik heb hem helpen verhuizen." of "Ik heb hem zien gaan.".
Nu werd mij gevraagd: "Waarom kan ik dan niet zeggen: "Ik heb hem verbieden te gaan."?"
Terechte vraag, toch?
Hoe leg je dit het beste uit? Is er een lijst van werkwoorden die na "hebben" als infinitief mogen bestaan? Heeft een dergelijke constructie ook een bepaalde grammaticale naam?
Welke taalpurist kan mij helpen?
Toegevoegd na 1 minuut:
De eerste zin moet natuurlijk zijn: "Ik was een buitenlander AAN HET helpen."
(Voordat jullie denken: "Wat een belabberde leraar dan!")
Nederlands blijft toch een moeilijke taal,en dan niet alleen voor buitenlanders!
Zou het ook eigenlijk zijn geweest (in het verleden):
Ik heb hem gezien te gaan?
Want dan is het duidelijk waarom het in je voorbeeld verboden moet zijn en niet verbieden. Voor 'te' moet je het voltooiddeelwoord gebruiken.
Maar leg dan maar eens uit wanneer je te en wanneer je niet te gebruikt.
To te or nog to te... ;-)
A: Ik heb gezien dat hij ging
B: Ik heb hem zien gaan A: Ik heb hem geholpen met verhuizen
B: Ik heb hem helpen verhuizen A: Ik heb hem verboden te gaan
B: ??? Met verbieden is er geen mogelijkheid om een zin met een infinitief te vormen. Ik had ook kunnen schrijven: A: Ik heb hem gevraagd of hij wilde komen
B: ??? Geen "te", toch geen B-versie of A: Ik heb hem geleerd te fietsen
B: Ik hem hem leren fietsen Wel "te", toch een B-versie. Dus het ligt niet aan het woordje "te".
B: Ik heb hem gaan verboden A: Ik heb hem gevraagd of hij wilde komen
B: Ik heb hem komen gevraagd
A: Ik heb hem geleerd te fietsen
B: Ik hem hem leren fietsen En waarom kan dan niet:
A: Ik heb hem verboden te gaan
B: Ik heb hem gaan verboden
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.