Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Bestaat er in een andere taal een woord dat synoniem is voor gezellig?

in het Engels heb je bv het woord cosy (letterlijk: knus), maar als je het gezellig vind om te modderworstelen kun je dat niet knus noemen. Ik heb dit al eerder gevraagd maar mij werd gezegt dat er geen woord hetzelfde is.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Taal
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (4)

Ik omschrijf het als het in het Engels moet.

"a good atmosphere of comfortable familiarity" vind ik in het gebruik nog het dichtste bij komen als ik in het Engels uit moet leggen wat het Nederlandse woord 'gezellig' betekent.

Soms breid ik de uitleg nog uit, dat het over het algemeen spontaan ontstaat dit gevoel, zoals: "eh, we're having a jolly good evening!"

Most countries have some kind of word for it though ;-)

Toegevoegd na 4 minuten:
Duits: gezellig samenzijn: geselliges Beisammensein
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
dit zijn engelse vertalingen voor het woord gezellig:

sociably, in a friendly manner; festively, merrily; comfortably, cozily

sociable, friendly; merry, festive; homy, comfortable, cozy

andere talen staan onder reacties
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het Duitse 'gesellig' komt redelijk in de buurt, zoals al gezegd hierboven, maar toch proef ik een nuanceverschil. Dat bestaat daarin, dat 'gesellig' volgens mij (nu ben ik niet 100% zeker, zeg 102%) betrekking heeft op slechts de sfeer die je met anderen deelt, bijvoorbeeld een 'gezellige avond' bij je thuis. Dat is ook niet zo verwonderlijk, wanneer men naar de wortel 'gezel' in het woord kijkt, compagnon dus. In het Nederlands kan het echter ook gebruikt worden voor hele andere handelingen of dingen, zoals steden en bijv. winkelen. 'In het gezellige Kampen is het gezellig winkelen' (verder geen reclame). Dat heeft zich zo ontwikkelt in de loop der tijd en is het fascinerende van taal.
En ander leuk vrijwel onvertaalbaar woord is 'lekker'.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De Nederlandse gezelligheid wordt nergens anders overtroffen en dat is de reden dat er geen synoniemen in een andere taal te vinden zijn. Natuurlijk zijn er woorden die in de buurt komen, maar die dekken niet de lading. Dat kan ook niet, want de Nederlandse gezelligheid is niet te definiëren. Probeer het maar eens, maar je krijgt geen sluitende definitie. En als we bij onze Amerikaanse schoondochter op bezoek zijn en het is Nederlands gezellig wat zegt ze dan? “Wat is het gezellig als jullie er zijn”. Dat bedoel ik nou.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing