Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom heet Limburg niet Noord-Limburg

Ze noemen Brabant ook Noord-Brabant omdat in België nog een Brabant ligt, maar bij Limburg is dat hetzelfde maar noemen ze het niet Noord-Limburg. Is daar een specifieke reden voor?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

Ik kan daarvoor twee redenen bedenken:
1) De twee Brabanden zijn al veel langer gescheiden (sinds de 80 jarige oorlog, eind 16e eeuw) als de afscheiding van Belgie en het ontstaan van Belgisch Limburg ( begin 19e eeuw).
2) De Brabanden grenzen niet (meer) aan elkaar, wat de aanduiding met een andere naam vanuit praktische overweging logisch maakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij is er geen reden. Als die wel bestond heette het Belgische Brabant wel Zuid-Brabant. Geografische namen zijn historisch gegroeid en zijn dus zelden logisch. Waarom heet de streek bij Enkhuizen "West-Friesland", terwijl de rest van Friesland aan de andere kant van het IJsselmeer ligt?
Logica is nooit een reden geweest voor dergelijke benamingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ten eerste ligt Nederlands Limburg niet ten noorden van Belgisch Limburg ligt, maar het ligt ten westen van de Maas, dat als scheidlijn is gebruikt om de provincie te splitsen.
Beide provincies hebben de naam Limburg aangehouden, want voor de splitsing was het immers één provincie, en wordt er gesproken over Nederlands Limburg en Belgisch Limburg, in de plaats van Oost of West Limburg. Dat is waarschijnlijk geen bewuste keuze geweest, veeleer een gebruik dat vanzelf in onstaan kwam.
Veel namen ontstaan doordat de plaatselijke bevolking het zo noemen en na verloop van tijd kent iedereen het zo

Toegevoegd na 3 minuten:
Ter correctie: Belgisch Limburg ligt dus ten westen van de Maas en daarmee ten westen van Nederlands Limburg. Dat is wat ik wilde schrijven in de eerste zin. Excuses voor de verwarring en de kromme zin.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing