Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Woorden waarvan het eerste deel iets zegt over het andere, horen aan elkaar geschreven te worden, zonder spatie.
Jaszak, fietsbel, consumentenbond, hypotheekrenteaftrek....

En ook super zegt iets ver trots ; supertrots dus.

Toegevoegd na 24 minuten:
Aan de grapjurken in de reacties kun je zien dat ik het hier niet helemaal duidelijk heb opgeschreven :

Uiteraard geldt dit alleen voor zelfstandige naamwoorden en voorvoegsels. Bijvoeglijk naamwoorden worden gewoon los geschreven.

Nog wat handige tips en uitleg vind je in de tweede link.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het is supertrots.
Super is van oorsprong een Latijns voorzetsel, dat 'over, boven, zeer' betekent. In het Nederlands komt het niet zelfstandig voor (behalve als verkorting van superbenzine en superleuk/supergoed), maar altijd als deel van een samenstelling. Combinaties met super worden daarom aaneengeschreven – een streepje invoegen voor de duidelijkheid mag overigens altijd.
Super heeft in samenstellingen vooral een versterkende betekenis; het geeft aan dat een eigenschap in grote mate aanwezig is, of dat het om een zeer grote soort of een zeer groot exemplaar van iets gaat. Vaak ook is super- een positieve kwalificatie, zoals in een superatleet.
Amadea
12 jaar geleden
Het kan allebei.

Als je 'supertrots' schrijft, dan bedoel je: 'een trots die super is'.

Als je 'super trots' schrijft, dan bedoel je: 'heel erg trots'.

Bijvoorbeeld:

"Ik ben super trots op jullie" (=Ik ben heel erg trots op jullie)

Van supertrots zou ik niet zo gauw een voorbeeld kunnen bedenken, volgens mij komt dat niet echt voor, theoretisch kun je het zo opvatten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing