Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Van welk werkwoord is "gedegen" de verleden tijd?

Bv. een gedegen opleiding.

Toegevoegd na 1 minuut:
Of is dat misschien helemaal geen verleden tijd maar slechts een bijvoegelijk naamwoord?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Taal
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Qua vorm lijkt het toch heel erg op een bijvoegelijk gebruikt voltooid deelwoord. Ik denk dan ook, net als de vraagsteller, dat het wel van een werkwoord is afgeleid. Volgens mijn etymologisch woordenboek is degelijk van dege afgeleid. Deghe betekent aanwas, voorspoed en is verwant aan dijen (groeien). Gedegen zou dan (indirect) zijn afgeleid van dijen en zou dan kunnen betekenen met groeipotentie of juist uitgegroeid, uitgerijpt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Dit is geen werkwoordsvorm, maar een bijvoegelijk naamwoord : een omschrijving van de opleiding, te vergelijken met een 'goede' of een 'lange' of een 'zware' opleiding....
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Gedegen is een bijvoegelijk naamwoord, dat stevig, compact betekent.
Dit is wat Onze Taal erover zegt:
GEDEGEN - ,,Een gedegen boslandschap". Hier is het woord gedegen weer ten onrechte gebruikt. Wij hebben herhaaldelijk in het licht gesteld, dat ,,gedegen" is: vast, dicht, compact, sterk. Een gedegen betoog, dat gaat; maar ,,een gedegen stijl", ,,een gedegen mensch" gaat niet.
En dat geldt ook voor ,,een gedegen landschap"
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je geeft inderdaad zelf al het antwoord op je vraag, gedegen of degelijk, is grondig, zuiver, puur.....
15 jaar geleden
Gedegen is inderdaad geen verleden tijd, maar een bijvoeglijk naamwoord. In gedegen opleiding betekent 'gedegen' degelijk, van een goed gehalte.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik wil het niet beter weten dan een etymologisch woordenboek, maar gedegen en degelijk doet mij denken aan duigen. Ringen die de boel bij mekaar houden en er een compleet geheel van maken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Gedegen is geen werkwoord maar een bijvoeglijk naamwoord. Je hebt dus zelf al het antwoord gegeven.
Wanneer je het in de verleden tijd wilt gebruiken dan was het vroeger een gedegen opleiding. Gedegen blijft derhalve ongewijzigd.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing