Een stukadoor wat doet deze stuct of stucadoord de stukadoor?
Ik hoor zo veel mensen zeggen dat er gestukadoord wordt bij hen in huis v.b."De zitkamer wordt gestukadoord." Maar is het nu niet eigenlijk de zitkamer wordt gestuct door de stukadoor.
De stukadoor is iemand die van beroep stukadoor is. Maar stukadoord of stuct deze nou?
Ik ben benieuwd of iemand deze vraag weet, ik kom er niet uit, heb het al aan zoveel mensen voorgelegd.
PRAKTISCH. We kunnen onze muren laten stuken of stuccen; stuken is de gewoonste vorm.
Van het zelfstandig naamwoord stuc ('pleisterkalk') kan op twee manieren een werkwoord
worden gevormd waarin de uitspraak met een k-klank behouden blijft. De c kan worden
verdubbeld om een uitspraak met een s-klank te voorkomen; dat gebeurt eveneens bij
woorden als montignaccen en aerobiccen.
De andere mogelijkheid is de k-klank ook echt met een k te schrijven (zoals in stukadoor). Net
zo is van truc het werkwoord truken (en bijvoorbeeld trukendoos) afgeleid. Zoals een foto
getruukt kan zijn, kan een muur gestuukt zijn – al is gestuct ook mogelijk. (let op! gestukadoord wordt niet eens als optie genoemd, hoewel het wel voorkomt in woordenboeken)
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.