rondom betekend dat iets dan gesloten erom heen zit ja of nee?
In een toets vraag stond :
Vraag 1: De luchtpijp bestaat RONDOM uit verschillende lagen waarvan een laag kraakbeen is.
Echter staat in literatuur dat dit niet rondom maar hoefijzervormig is. Ik kreeg van de Docenten de reactie:
Mbt. vraag 1 rondom betekent niet expliciet dat het gesloten dien te zijn. Beiden vragen zullen dus niet worden aangepast.
De vraag is in mijn ogen niet duidelijk genoeg geweest en wil hiervoor mijn gelijk en ook daarvoor punten krijgen. Kan iemand me helpen om hem daarbij te ontkrachten en zo mijn gelijk te krijgen. Bijv de specifieke Definitie van Rondom ect.
Toegevoegd na 1 minuut:
Gaarne dit bekrachtigen met evt. goede bronnen want moet dit kunnen neerleggen bij de examencommissie. En helaas bronnen van wikipedia accepteren ze niet ;)
Je zegt bv ook: rondom het plein staan woonhuizen.
Dit betekend niet dat het een gesloten cirkel huizen is.
Rondom betekent een plaats omcirkelend, aan alle kanten. Dus letterlijk gezien heb je wel gelijk.
Alleen rondom betekent inderdaad in het spraakgebruik dat het niet gesloten hoeft te zijn. Als je een cirkel hebt met telkens onderbrekingen erin kun je nog steeds zeggen dat het een cirkel vormt. Hoewel dat wiskundig gezien geen cirkel meer is maar iets wat op een cirkel lijkt (datzelfde geldt voor rondom).
Naast de onderbreking blijkt dus ook de vorm zelf niet rond maar een hoefijzervorm. Op grond daarvan zou je ook kunnen zeggen dat het niet rondom is. Maar ook daar wordt in het spraakgebruik, bij niet al te duidelijke verschillen, een afwijkende ronde toch een ronde genoemd.
Conclusie: Wiskundig gezien heb je helemaal gelijk. Maar omdat biologie geen wiskunde is geef ik je weinig kans op succes, hoewel je strikt gezien wel gelijk hebt.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.