Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is het verschil tussen ritme en regelmaat?

None

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
5.4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Er is een verschil tussen ritme en regelmaat.
Bij een ritme volgen 2 gebeurtenissen elkaar steeds met dezelfde tussenpoze op. Het maakt daarbij niet uit hoe lang die pauze duurt. Voorbeelden: je hart heeft een ritme van 80 slagen per minuut, je speelt je voetbalwedstrijden in een ritme van eens per week.
Bij regelmaat kan de pauze tussen de gebeurtenissen afwijkend zijn. Dus: ik tennis regelmatig kan betekenen eens per week, maar soms iets vaker en soms sla je een weekje over. Of: ik zie mijn studievrienden nog regelmatig, waarmee dan wellicht een paar keer per jaar wordt bedoeld waarbij de datum vooraf niet vaststaat.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ritme is regelmaat. Er is alleen gevoelsmatig een verschil omdat het woord 'ritme' geassocieerd wordt met geluid.

Toegevoegd na 9 minuten:
Regelmatig contact bijv. is geen ritmisch contact. Het is contact dat geregeld plaatsvindt, dat kan met lange tijd ertussen zijn, of met korte tussenpauze. Maar er is een regel dat het blijft plaatsvinden.
Ritmisch heeft meer met een bepaalde hoorbare cadans te maken. Het is een bepaalde klank die regelmatig in dezelfde regelorde te horen is. Zoals je hartslag bijv.
Een regelmatige hartslag is een ritmische hartslag, die volgens dezelfde frequentie voelbaar/hoorbaar is.
Het ritme bij muziek is ook een regelmaat volgens een bepaalde frequentie, met vaak dezelfde intervallen en dezelfde beat(slag).

Toegevoegd na 19 minuten:
Toch is er een regelmaat die niets met ritme te maken heeft en dat is wanneer iets volgens bepaalde regels plaatsvindt, zoals een regelmatige dienst, een regelmatig beleg, regelmatig onderhoud enz. of wanneer iets een bepaalde vorm heeft, zoals een regelmatige veelhoek.

Ritme is dus regelmaat, maar regelmaat heeft meerdere betekenissen. Ritme niet, dat is namelijk de cadans die voorkomt in iets volgens een bepaalde frequentie.

Toegevoegd na 3 uur:
Ritme is een belangrijk aspect van muziek, dans, film en vooral poëzie. Het is een specifieke beweging in klank en tijd, die meestal een zekere regelmaat of patroon volgt.
Als ik dit nu schrijf vind ik dat ritme eigenlijk meer een klankmaat dan een regelmaat is. Er zit dus wel verschil in de definities.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er bestaat ook onregelmatig ritme.
Dus dat klopt dan toch niet helemaal?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat klopt en dat bedoel ik ook met het verschil in regelmaat. Je hebt ook onritmisch, maar dat zijn tegenstellingen van ritme en regelmaat.
Zoals jij het stelt is 'onregelmatig' een bijvoeglijk naamwoord dat iets zegt over het ritme. Ritme en regelmaat zijn synoniemen van elkaar en zelfstandige naamwoorden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik snap wat je bedoelt.
Maarre...regelmatig is volgens mij een bijvoeglijk naamwoord hoor.
Ritme is idd een zelfstandig naamwoord.
Je kan een bijvoeglijk naamwoord altijd voor een zelfstandig naamwoord zetten:'het regelmatige ritme' bijvoorbeeld.
Ik heb het tenminste zo geleerd op school.
Nou ik hoor het wel denk ik als ik je verkeerd heb begrepen.
Of niet;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
regelmaat-regelmatig
ritme-ritmisch De vraag gaat over regelmaat. Dus welk punt je probeert te maken ontgaat me volledig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ voor regelmaat heeft meerdere betekenissen,
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Laurens@ Net als mr.Tomaat al aangaf; 'de regelmaat' en daar ging het over. Regelmaat is een zelfstandig naamwoord en je herkent een zelfstandig naamwoord óók
omdat er een lidwoord voor geplaatst kan worden. in dit geval dus 'de'. Je hebt het op school dus goed geleerd!
Ik heb ook aangegeven dat 'regelmaat' een zelfst.nmw. is en niet regelmatig.;)
Als je in een bepaalt ritme zit (bijvoorbeeld met het werk) dan doe je vrijwel alles automatisch. Als je regelmaat in je werk hebt is het meer consequent.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ritme is dus nog meer structueel als regelmaat
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In dit duo slaat ritme meer op herhaling van de dagindeling, en regelmaat meer op herhaling van bepaalde afspraken. Als je bijvoorbeeld zegt: Een kind heeft ritme en regelmaat nodig, dan bedoel je mijn inziens dat een dagprogramma er zeer gestructureerd uit moet zien, zelfde tijd opstaan, zelfde tijd eten, en zelfde tijd naar bed etcetera. Regelmaat slaat meer op bepaalde gewoonten en grenzen: Alleen op zondag een chocolaatje; op zaterdag gaan we naar oma, eerst je bord leeg eten, dan pas tv kijken. Het voorkomen van willekeur waar het kind niet aan kan wennen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding