Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Welke van de twee is juist? 'Ik zou het niet leuk hebben gevonden als' of 'ik had het niet leuk gevonden als' ?

Ik woon in het zuiden van het zuiden van ons kikkerlandje en een vriendin van mij die woont dichtbij Rotterdam. Nou zei zij de zin 'ik had het niet leuk gevonden als dat waar was": een zin die ik zelf zou hebben geformuleerd als "ik zou het niet leuk hebben gevonden als". Welke van de twee is 'standaard Nederlands'? Naar mijns inziens zijn ze beide goed. Hoe komt het dat er dit verschil bestaat? Als je in het Engels zegt "I wouldn't have liked it if it were to be true" dan gebruik je toch ook "would have" (zou hebben)... Hoe zit dat nou?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (5)

Beide zinnen kunnen gebruikt worden, er is gewoon iets van verschil in taalgebruik tussen het "noorden" en het "zuiden" van Nederland.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beide zinnen zijn correct. Er zit alleen een verschil in betekenis.
Ik had het niet leuk gevonden: het is bij een ander gebeurd; als dat mij was overkomen had ik dat niet leuk gevonden.
Ik zou het niet leuk hebben gevonden: het is niet gebeurd. Maar stel dat het zou gebeuren, dan zou ik het niet leuk vinden.

Naar mijn inzien (of: mijns inziens) maakt het niet uit of je uit het zuiden of westen van het land komt. Voor beiden geldt hetzelfde.
Amadea
12 jaar geleden
beide zijn juist in andere betekenis! dat klopt...

en het is natuurlijk wel zo dat er verschil is in taalgebruik tussen zuid en noord, dat is gewoon zo!
maar, het klopt dat er maar 1 abn is!
wat niet wegneemt, dat taal leeft, en dat kom je in noord (boven de rivieren) en dan nog in de randstad zeker tegen.

het vreselijke woord #ga# is verworden tot hulpwerkwoord.
#ga# is de stam van het werkwoord #gaan#.
bijvoorbeeld: ik ga naar bed of ik ga naar school.

tegenwoordig wordt het anders gebruikt!

bijvoorbeeld: ik ga dat niet redden, of hij gaat volgend jaar met die opleiding beginnen...!
correct nederlands is: ik #zal# dat niet redden, of
hij #zal# volgend jaar met die opleiding beginnen...!
het is van het hulpwerkwoord: zullen .

het ergste is dat dit verkeerde gebruik van het werkwoord gaan zich als een olievlek heeft uitgebreid, en dat is een probleem, want hoe valt dit te keren, anders dan onze kinderen op te voeden met correct taalgebruik.

bovendien blijkt het een probleem te zijn om docenten (basis- en vervolgonderwijs) te vinden die #nog wel# correct nederlands spreken!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
'Ik zou het niet leuk hebben gevonden' is onvoltooid verleden toekomende tijd, terwijl of 'ik had het niet leuk gevonden' voltooid verleden tijd is.

Het is allebei correct Nederlands, maar welke van de twee juist is hangt af van wat je wilt zeggen.

De tweede zin zegt eigenlijk dat je het in het verleden niet leuk vindt dat 'dat' in het verleden waar was, terwijl de eerste zin uitdrukt dat dat je het nu (de verleden toekomende tijd) niet leuk vindt dat 'dat' in het verleden waar was.
rose
12 jaar geleden
Het zijn alle twee correcte werkwoordstijden.
'Ik had het niet leuk gevonden' is de voltooid verleden tijd.
'Ik zou het niet leuk hebben gevonden' is de voltooid verleden toekomende tijd.

Ze zijn dus beide goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing