Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Het beste antwoord

Het leren van het braille-alfabet is niet zo moeilijk en ook voor een ziende goed te doen. Ik heb jaren boeken en teksten gebrailleerd, en kan het nog steeds redelijk lezen (al is het een beetje geheimschrift ontcijferen geworden omdat ik het jaren niet meer onder ogen heb gehad). Onze tastzin is echter onvoldoende ontwikkeld om ook met de ogen dicht een tekst in braile te lezen. Ik heb het wel geprobeerd, met spiekbriefjes onder de tafel (en mijn blinde vriend en tafelgenoot had daar veel plezier van), maar mij is het nooit gelukt. Ik kon echter eenvoudig afkijken van zijn braille-machine, dus die klas ben ik wel doorgekomen. ;-)

Voor blindgeboren kinderen is het niet significant veel moeilijker dan leren lezen voor ons is, maar iemand die op latere leeftijd blind wordt zal er veel meer moeite mee hebben, ook omdat de ruimte die in de hersenen wordt ingenomen door de diverse zintuigen wel iets herverdeelt, maar niet meer helemaal optimaliseert.

Overigens is het tegenwoordig met spraakcomputers wel beduidend makkelijker geworden voor blinden om te communiceren met de buitenwereld, maar braille zal -net als het geschreven woord - echt nog wel blijven.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Voor een blinde is het simpel, voor een ziende bijna onmogelijk...

Toegevoegd na 35 seconden:
En een blinde ZIET de noodzaak, dat ziet een ziende niet...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk als je jong bent dat het makkelijk te leren is maar hoe ouder je wordt des te moeilijker.Je moet toch iets nieuws in je systeem krijgen wat volkomen vreemd is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn vader heeft het moeten leren toen hij 40 was,maar het is hem nooit gelukt.
Hij was bouwvakker van beroep en een buitenmens en had er geen feeling voor.
Ondanks dat hij blind was verzorge hij wel de hele tuin op zijn gevoel,maar braille werd niks met hem.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, het leren van braille is moelilijk.
Naar schatting kent slechts 10% van alle blinden en zeer slechtzienden het brailleschrift.
Vooral mensen die op latere leeftijd blind of heel slechtziend worden, beheersen het braille vaak niet. Dat komt doordat je braille het best leert, als je nog jong bent. Hoe ouder je bent, hoe moeilijker het is om het blindenschrift te leren. Veel oudere mensen beginnen er daarom niet aan. Braille leren is moeilijk, omdat je heel goed met je vingers moet leren voelen. Ook moeten je vingers de verschillende letters leren herkennen. Dat kost veel tijd.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet er geduld voor hebben. Als je blind bent, is de kans dat je genoeg geduld kunt opbrengen, veel groter. Als je niet blind bent, kan 't ook prima. Als je er maar genoeg tijd in steekt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat verschilt per persoon.
(Lees meer...)
14 jaar geleden
Braille leren voor een ziende is niet moeilijk: we kunnen de puntjes zien. Ik heb een tijdje les gegeven op een blindenschool, binnen een week had ik het principe door en kon ik braillelessen geven.
Echter als we het als zienden moeten leren voelen is het veel moeilijker, de gevoelszenuwen in de vingers zijn bij blinden veel beter ontwikkeld. Voor ons is het daarom haast onmogelijk om in korte tijd te leren voelen. Ik kan met mijn ogen dicht best een paar letters herkennen, maar snel voelend lezen is er niet bij.

Mensen die blind geboren zijn leren vroeg braille, voor hen is het hetzelfde als leren lezen en schrijven voor ziende kinderen.
Op latere leeftijd blind worden en braille leren is best lastig, maar zeker goed haalbaar. Je leert uit noodzaak sneller.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op een schaal van 1 (gemakkelijk) tot en met 7 (heel moeilijk) konden de informanten aangeven of zij braille leren lezen en schrijven moeilijk vonden.
Braille leren lezen gaf over het algemeen meer problemen dan het leren schrijven van braille.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit verschilt per persoon. Het ligt ook aan je leeftijd en de gevoeligheid van je vingertoppen. Sommige mensen pikken het heel snel op, en andere mensen niet.
Ik ga hier er wel vanuit dat je het wilt kunnen lezen met je vingertoppen, want dat is natuurlijk de bedoeling.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding