Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

"Wij hebben voor een aantal onderzoeksvormen gekozen dat bij ons onderzoek en onze probleemstelling past, namelijk;" Die of dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
1.5K
ronron1212
12 jaar geleden
wat is nu de vraag?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
of 't die of dat onderzoek is

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (10)

HET aantal is enkelvoud, dus DAT.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ondanks de duimpjes naar beneden is dit het juiste antwoord.
Dat, want het is 'het onderzoek', 'dat onderzoek', en niet 'Ik ga met die onderzoek bezig', maar 'Ik ga met dat onderzoek bezig.'

Toegevoegd na 13 minuten:
onderzoek = aantal, ik zat er niet helemaal juist bij, mijn excuses
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraag beter lezen:
Een aantal onderzoeksvormen is echt niet hetzelfde
als dat onderzoek.
Zoals de zin er nu staat, pas het *aantal* bij het onderzoek. Als de *onderzoeksvormen* bij het onderzoek passen, zou het moeten zijn : Wij hebben gekozen voor een aantal onderzoeksvormen die bij ons onderzoek passen.
(Lees meer...)
bamibal
12 jaar geleden
Hierbij behoort de werkwoordsvorm in meervoud te worden gebruikt, en het verwijzende voornaamwoord is vervolgens 'die'. Want jullie hebben vormen gekozen. Die vormen passen bij het onderzoek en de probleemstelling. De zin moet dus worden:
Wij hebben voor een aantal onderzoeksvormen gekozen die bij ons onderzoek en onze probleemstelling passen.
(Lees meer...)
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry, maar ik denk dat het 'passen' niet helemaal juist is, omdat 'het aantal' namelijk enkelvoud is, en ons dit hele schooljaar onder de lessen Nederlands drastisch in het hoofd is geperst dat deze fout op het dictee totaal niet kon. Als je de zin iets eenvoudiger maken zul je 't zien: 'Een aantal kinderen gaat op schoolreis', 'Een aantal kranten wordt gelezen', 'Een aantal fietsen wordt gestolen'
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh, ik zie dat in mijn reactie ook een werkwoordfout zit, een best grote zelfs, het moet zijn "Als je de zin iets eenvoudiger maakt", inplaats van 'maken'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat amadea zegt klopt. Klaar. +
Je hoort altijd dat het enkelvoud is ("dat" dus in dit voorbeeld), want dat is wat de schoolmeesters ons altijd voorhouden. In werkstukken of opstellen is het ook maar beter om dit mee te spelen, want anders wordt het fout gerekend.
Maar dat is onjuist.
Taal is niet altijd logisch. In de beleving van veel mensen gaat het, in dit voorbeeld, niet om het aantal maar om de onderzoeksvormen. Daarom zijn veel mensen, als ze even niet denken aan de regeltjes die ze op school leren, geneigd om het op te vatten als meervoud. Om bij dit voorbeeld te blijven, je hebt niet voor een aantal gekozen, maar voor onderzoeksvormen. Op de vraag "Wat heb je dan gekozen?" is niet het antwoord: "Drie", maar bijvoorbeeld: "Interviewtechniek en literatuuronderzoek."
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beide zijn mogelijk sinds dat een aantal jaar geleden gewijzigd is. Voordien mocht het alleen verwijzen naar 'aantal', tegenwoordig ook naar 'onderzoeksvormen'. Echter, dan zal de zin veranderen:

1. Wij hebben voor een aantal onderzoeksvormen gekozen DAT bij ons onderzoek en onze probleemstelling PAST, namelijk...

2. Wij hebben voor een aantal onderzoeksvormen gekozen DIE bij ons onderzoek en onze probleemstelling PASSEN, namelijk...

Omdat je 'past' gebruikt, moet je dus ook 'dat' gebruiken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ondanks de reeds aanwezige antwoorden meen ik toch nog een verhelderende toevoeging te kunnen produceren. De zin drukt namelijk met die dan wel dat twee verschillende dingen uit en is derhalve in beide gevallen correct Nederlands.

De zin "Wij hebben voor een aantal onderzoeksvormen gekozen dat bij ons onderzoek en onze probleemstelling past, namelijk;" is correct als je wilt aangeven dat "bij ons onderzoek en onze probleemstelling" precies dat aantal onderzoeksvormen past, niet meer, niet minder.

De zin "Wij hebben voor een aantal onderzoeksvormen gekozen die bij ons onderzoek en onze probleemstelling passen, namelijk;" is correct als je wilt aangeven dat de onderzoeksvormen passen "bij ons onderzoek en onze probleemstelling".

In het tweede geval kun je de zin herschrijven naar "Wij hebben voor een aantal (onderzoeksvormen die bij ons onderzoek en onze probleemstelling passen) gekozen, namelijk;", waarbij de haakjes zijn toegevoegd voor de duidelijkheid, die moeten uiteraard worden weggelaten. Het gedeelte tussen haakjes is hier het lijdend voorwerp.

Dus, hoewel de tweede zin de voor de hand liggende uitdrukking is, is ook de eerste zin correct Nederlands.
(Lees meer...)
rose
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk eens aan, eindelijk een duidelijk antwoord! Plus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent me voor, dit zou ook mijn antwoord zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit kan taalkundig wel juist zijn, maar de interpretatie dat het zou gaan om de keuze van het juiste aantal lijkt me wel ver gezocht, om niet te zeggen: onzinnig.
rose
12 jaar geleden
Jawel, Ruiter, maar het is de correcte interpretatie van de zin met dat.
Het kan allebei en inderdaad is het de vraag of je het aantal wilt benadrukken of de onderzoeksvormen.

Ik heb nog wel een aanvulling daarop: houd dergelijke problemen zoveel mogelijk buiten de deur. Als je het niet zeker weet, óf als je het wel zeker weet, maar discussie uit de weg wilt gaan, verander je de zin. Dan vervang je "een aantal" door "enkele".
Hiermee leg je ook de nadruk op de onderzoeksvormen en niet op de exacte hoeveelheid daarvan. Bovendien ga je elke discussie over de grammatica van persoonsvorm en gezegde uit de weg (enkelvoud of meervoud).

Toegevoegd na 8 minuten:
Vergeten:
Als je er "enkele" van maakt, is het altijd meervoud, dus altijd "die", ongeacht of het zelfstandig naamwoord waar je naar verwijst mannelijk, vrouwelijk of onzijdig is.
"Dat" slaat alleen terug op enkelvoudige onzijdige woorden, die krijgen ook altijd het lidwoord "het".

Nog een ezelsbruggetje hierbij:
Naar woorden waar je "het" voor kunt zetten, verwijs je altijd met "dit" en "dat". Het-dit-dat eindigen allemaal met een T
Naar woorden waar je "de" voor kunt zetten, verwijs je altijd met "deze" en "die". De-deze-die eindigen allemaal met een E.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
'Die' gebruik je wanneer je te maken hebt met een 'de' woord.(de man, de vrouw)
DE auto DIE daar staat.

Dat gebruik je wanneer je te maken hebt met een 'het 'woord. (het boek, het aantal, het kind)
HET meisje DAT daar staat.

Staat er nu EEN kijk dan eerst of je er DE of HET van kan maken. Zo merk je dat DE aantal niet klinkt. Dus wordt het
HET aantal....DAT.
Die of dat zijn namelijk verwijswoorden en die verwijzen naar 'een aantal...'

Zou er hebben gestaan ' wij hebben voor onderzoeksvormen gekozen' zou je een 'de' woord hebben gehad (DE onderzoeksvormen dus zou je dan 'die'
als verwijswoord moeten gebruiken.
DE onderzoeksvormen DIE.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is inderdaad:
"Wij hebben voor een aantal onderzoeksvormen gekozen die bij ons onderzoek en onze probleemstelling passen, namelijk;"

Eventueel
"Wij hebben voor een aantal onderzoeksvormen gekozen welke bij ons onderzoek en onze probleemstelling passen, namelijk;"

Maar ik zou het sowieso heel anders verwoorden. Het ligt aan het niveau van het onderzoek. Maar het is niet gebruikelijk om de hele tijd wij en ons te zeggen.

"De meest geschikte onderzoeksvormen voor het onderzoek zijn:"

"De meest geschikte onderzoeksvormen voor het onderzoek en de probleemstelling zijn:"

"Voor het onderzoek zijn de volgende onderzoeksvormen geselecteerd:"

Ook is het een beetje raar om te zeggen dat je het zo doet omdat het het beste "past" (dat is toch onzinnige informatie?). Als je nou uitlegt waarom het past, dan hoef je ook niet te zeggen dat het past.

"Om tot een oplossing voor de probleemstelling te komen zijn de volgende deelvragen opgesteld: ... Deze deelvragen kunnen beantwoord worden met behulp van de volgende onderzoeksvormen:"
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding