Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Op de Spaanse radio hoor ik vaak praten over een bets-seller terwijl men best-seller bedoelt. Is het moeilijk om uit te spreken voor een Spanjaard?

Nochtans is de s gevolgd door een t best wel vaak voorkomend in Spanje, bijvoorbeeld 'este' of 'basta'. Waarom spreekt men het, en dat dan nog op de Spaanse Nationale Zender, uit als 'bets' ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Je krijgt antwoord van een Spanjaard, dus heb ik een aardig idee hoe dat komt :-)

In het Spaans komen de letters 's' en 't' (of een vergelijkbare combinatie zoals 'sp') inderdaad vaak achter elkaar voor, maar nooit aan het begin van een lettergreep. Er zit altijd een klinker vóór de 'st' of 'sp', en daardoor vallen de letters 's' en 't' niet binnen dezelfde lettergreep.
Het perfecte voorbeeld is de naam van de taal zelf: "español", en als je dat splitst in lettergrepen krijg je: es-pa-ñol.
Hetzelfde gebeurt met 'st': bas-ta, pas-ta, es-tad-do (=staat), es-ta-dis-ti-ca (=statistiek)
Je ziet dat zelfs woorden met eenzelfde etymologische oorsprong, altijd een extra lettertje krijgen in het Spaans ten opzichte van Nederlands (of Engels, of Duits...) Zie een paar voorbeelden: España vs. Spanje; estúpido vs. stupide; estilo vs. style; estudio vs. studie; enz, enz, enz...

Als gevolg hiervan, is het voor een Spaanstalige heel onnatuurlijk om 'st' of 'sp' in dezelfde lettergreep, zonder een klinker voor, uit te spreken. Dat verklaart waarom als een Spaanstalige wilt zeggen dat hij Spaans spreekt, komt zoiets uit als "Ik espreek Espaans", omdat hij neigt om tóch een extra klinker te gebruiken.

In het geval van bestseller, ligt het probleem niet zo zeer aan de 'st' (waarbij toch een klinker vóór staat), maar aan het hele groepje 'sts'. Een Spaanstalige kiest dan om de eerste 's' simpelweg niet uit spreken, en dan de twee woorden 'best'en 'seller' als één woord uit te spreken, en in lettergrepen te splitsen op de volgende manier: bet-se-ller. Simpelweg omdat het natuurlijker klinkt in het Spaans.

Voor mij, als van origine Spaanstalige is het evident, ik hoop dat jij het met dit stukje uitleg het ook kan begrijpen nu.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing