Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

wat betekent : -theek? zoals in b.v. bibliotheek/apotheek/videotheek/enz....

ik heb het geprogeerd uit te zoeken op Wikapedia maar ik kom er niet uit

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Stamt af van het oude Griekse woord θήκη ('théke'), en dat betekent letterlijk "doos" of "kast".
Trouwens, ook in modern Grieks heeft nog steeds precies dezelfde betekenis en gebruik.

In combinatie met andere woorden, en altijd als een suffix, betekent dat er sprake is van een plaats of ruimte waarin iets geborgen of opgeslagen kan worden.

In jou voorbeelden is dat een plaats voor de opslag van boeken (ook van het Grieks βιβλίον ('biblíon')=boek) en video's (van Latijn 'videre'=zien)
Het woord 'apotheek' is een apart gevalletje: in het Grieks betekent dit "opslagplaats" in het algemeen. In veel Germanische talen heeft het woord alleen de betekenis behouden van 'opslagplaats voor medicijnen', terwijl in andere talen wordt de apotheek aangeduid met woorden gerelateerd aan het Griekse woord voor 'medicijn': φάρμακον (fármakon). Dan krijg je 'pharmacy' in het Engels, 'farmacia' in het Spaans of 'pharmacie' in het Frans.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Theek = verzameling.

Bibliotheek is dus een verzameling boeken.

Toegevoegd na 1 minuut:
Of beter nog: Een -theek, afgeleid van het griekse woord theikei = bewaarplaats (merkwaardige samentrekking vanuit twee verschillende talen) is dus een plek waar je iets bewaart.

http://weblogs.nrc.nl/woordhoek/2007/04/23/videoloze-videotheek/

Toegevoegd na 3 minuten:
En volgens van Dale weer gewoon verzameling (zat ik toch goed): bi·bli·o·theek de; v -theken 1 boekenverzameling
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Theek" staat voor bergplaats en soms ook verkoopplaats. De voorvoegsels spreken dan voor zich: "apo"-medicijnen, "biblio"boeken, enz.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing