Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat betekenen de volgende woorden?

De woorden die ik nu ga noemen komen uit joegoslavie of elders uit de balkan. Ik wil graag weten wat ze betekenen om zo mijn zoekopdrachten bij youtube makkelijker te specificeren. De woorden hebben met volksmuziek te maken. Narodna betekend volgens mij "volk" maar dan komt het;

-kolce
-kolo
-uzico
-uzivo

Ik ben vaak op zoek naar "snelle" muziek van dit soort, waar niet in gezongen word. "instrumentala" staat er dan meestal bij. Als iemand weet hoe ik hier makkelijk aan kom, zou ik het graag willen horen. Het woordje "brzo" betekend snel, maar helpt me niet bij een zoekopdracht. Wie kan me helpen? Koala lepa alvast :p (bedankt)

(ik weet niet bij welk continent dit hoort, dus excuus als de opgegeven categorie niet juist is)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Nou kolo weert je alvast wat het betekend en uzivo ook. Kolce is gewoon kleine kolo net als in het nederlands dans en dansje. Uzico kolo is gewoon kolo uit bepaalde streek van het land of een stad Uzice.
Wat mijn voorganger zei klopt niet helemaal Balkan is niet de.oostelijke deel van voormalige Joegoslavie maar het hele Joegoslavie , Griekenland en een deel vam Bulgarij. (zie bron). Als je alleen maar van instumenaal houd dan moet je gewoon Narodno kolo intypen. Als.je Narodna muzika intypt krijg je echt alles en meestal waarin gezongen wordt. Nog vragen? Hoor ik het wel. Succes

P.S. Het is niet Koala lepa maar Hvala lijepa (Dank u vriendelijk) ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Na enig opzoekwerk kom ik tot de volgende vertalingen:

kolce = stempelen (maar kan ook pin of spike betekenen)
kolo = rond
uzivo = gebruikers

uzico: 'geen idee wat dit betekent'

Vraag het voor alle zekerheid nog eens na bij iemand die de taal van nature machtig is. Bij een plaatselijke bewoner dus.

Anyway... Have Fun Anyway!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Narodno of narodna betekent volks, kolo is rond dans, waarbij een groep mannen en vrouwen hand in hand rond dansen.
Je zoekopracht moet dan zijn: balkansko narodno kolo, of balkanska narodna muzika. Ik geloof dat je dan aardig in de buurt komt.
Uzivo=live en andere worden zijn hetzelfde alleen van andere taal, weet niet welke precies. Trouwens Balkan behoort tot Europa, oostelijke deel van vormaalig Joegoslavie.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing