Welke taal was er eerder, Duits of Nederlands?
28.6K
28.6K keer bekeken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik wens je veel succes met de keuze van het beste antwoord ;) ik heb nog nooit zoveel verschillende antwoorden gezien haha
Amadea
13 jaar geleden
Het vreemdst is dat er mensen schijnen te weten dat alle antwoorden fout zijn, maar ze geven geen uitleg waarom noch geven ze het volgens hen dan wél correcte antwoord.... Maar de vraag mag ook wel in een toelichting verduidelijkt worden, gast. Mocht je reageren....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies amadea, de vraag is te onduidelijk en iedereen interpreteert hem anders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een leuke vraag ; het was echt een puzzel. En ja, ik heb hem inderdaad wel op twee manieren geïnterpreteerd, en er zijn ongetwijfeld meer methoden denkbaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het regent hier inderdaad minnen zeg ; beetje overdreven dunkt me. Is het weer bijna voetbal en steekt de Duitsland-haat de kop weer op ofzo ??
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is weer zo een "Ik vind - Jij vindt" vraag.
Maar, laten we trots zijn op wat we nu spreken. En laten we dan stellen dat Nederlands en Duits zoals we dat nu kennen allemaal ontstaan is vanuit een principe en dat was toen al communiceren.
Vroeger werden er geen duidelijke regels opgesteld zoals tegenwoordig. Er zijn nu taalinstituten etc. Maar het ontstaan van een taal is niet wettelijk bepaald.
Als we kijken naar het ontstaan van taal is het te zeggen dat wij woorden overgenomen hebben uit het frans, duits en engels. maar wie zegt dat dat geen West Germaanse woorden waren?
Het is dus eigenlijk een onbeantwoorde vraag die mits we terug kunnen in de tijd onbeantwoord zal blijven.
Men heeft ooit geprobeerd om een verdeling te maken van talen over de jaren en hoe deze ontstaan zijn..
http://intranet.grundel.nl/grassroots/nederlands/Taal/De_ontwikkeling_van_de_Nederlandse_taal1_files/image002.jpg
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In mijn ogen zijn alle talen precies even oud. Ze zijn nl. allemaal ontstaan vanuit een gemeenschappelijke voorouder. Hoe oud die is, is niet bekend, maar die ontstond toen mensen meerdere woorden achter elkaar gingen plakken.
Ook dit is natuurlijk slechts bekeken vanuit één aspect. Op deze vraag is geen beste antwoord te geven, als er niet duidelijk is op basis van welke criteria de ouderdom wordt bepaald.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat Duytschen bloet komt uit een tijd dat de Nederlandse gewesten officieel nog bij het Duitse rijk hoorden. Het was allemaal Duytsch of Dietsch wat de klok sloeg. Overigens kwam Willem ook uit het huidige Duitsland.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, je zou het beginpunt ook nog kunnen leggen bij een virtueel persoon die op de vraag:"Spreekt u Nederlands?", het antwoord:"Ja!", zou geven.
Het Nederlands blijkt dan maar een korte tijd te hebben bestaan. Het eindpunt ligt ook aan de plaats waar je die enquête houdt. Doe je dat in Rotterdam-Zuid bij 10 aselect gekozen personen, dan is de kans groot dat je het antwoord 'ja', niet meer kunt noteren.
Het Nederlands blijkt dan maar een korte tijd te hebben bestaan. Het eindpunt ligt ook aan de plaats waar je die enquête houdt. Doe je dat in Rotterdam-Zuid bij 10 aselect gekozen personen, dan is de kans groot dat je het antwoord 'ja', niet meer kunt noteren.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.