Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat doet de t in Hoe bereidt je een paard?

Ik snap "Hoe berijd je een paard" (in draf en in galop), "Hoe bereid je een paard", (in stukjes snijden en roosteren).
Maar met die extra t, kan ik er geen kaas van maken.
Wat mis ik?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

onderwerp: hoe
gezegde: bereidt
meewerkend voorwerp: je
lijdend voorwerp: een paard

Net zoiets als Kees bereidt Bram een paard.
De persoonsnamen zijn nu 'hoe' en 'je'.

Dan is de zin taalkundig correct.
Maar of de zin zinvol is?

Toegevoegd na 2 dagen:
Na de reacties nog een aanvulling:
'Hoe' staat met hoofdletter en kan beschouwd worden als een persoonsnaam. 'Je' staat met een kleine letter en is een persoonlijk voornaamwoord.

Hoe bereidt je een paard
wordt dan gelezen als:
Hoe bereidt een paard voor je.
Of, in het Engels:
Hoe prepares a horse for you.

Hoe is dus een persoon die een paard voor je rijklaar maakt.
We hoeven bij bereiden immers niet alleen aan eten te denken. Bij paarden gaat het over stijgbeugels en teugels.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

die t klopt idd niet, maar het is zo natuurlijk een prima titel voor een boek over veelvoorkomende taalfouten.
Rieneke1
12 jaar geleden
Taalkundig grapje, bereidt kan ook culinair gezien worden b.v. een paardebief of stooflap van het paard. (is erg lekker).

Toegevoegd na 6 uur:
Afijn, hoe je een paard berijdt weet ik dan weer wel. Als tartaar.

Snij voor 2 personen met een scherp mes 350 gram paardenbiefstuk in kleine, gelijkmatige blokjes. Meng er 1 flinke fijngesneden sjalot, 1 eetlepel fijngesneden kappertjes, 1 theelepel fijne mosterd, 1 eetlepel fijngesneden peterselie, 1 eidooier, 2 eetlepels olijfolie en naar smaak zout, peper en worcestershiresauce door. Maak mooie bolletjes tartaar op 2 borden. Garneer met een gebakken kwarteleitje, een opgerold ansjovisje en enkele sprieten bieslook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het berijden van een paard gaat over dat je op het dier zit en rondjes aan het hollen bent. Het bereiden van een paard gaat over hoe je het paard kookt.

De 't' in bereidt is sowieso fout.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
die hoort daar niet te zijn,

bereidt moet zonder t zijn.
Ik weet niet waarom de t er neergezet is, maar het kan (ja het is echt mogelijk) ook een spelfout gewoon zijn, in de meest belangrijke juridische documenten vind je zelfs nog dat soort stomme fouten!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die 't' is fout want met je (jij) achter het werkwoord krijg je alleen de stam en bereiden is klaarmaken en niet erop rijden. Tot zover.........

Hoe bereidt je een paard (en andere onuitroeibare taalfouten) is een spoedcursus Nederlands op zakformaat.
Een compact en met humor geschreven boekje voor taalgebruikers die willen weten hoe het ook alweer zit met hen en hun, met hoofdletters en kleine letters en nog meerdere taalproblemen die Nederlands nu eenmaal oplevert. Vandaar de titel met bewuste fouten!
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing